Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKruistum, CJ van
dc.contributor.advisorLeseman, PPM
dc.contributor.authorVerlegh, S.
dc.date.accessioned2009-08-06T17:00:34Z
dc.date.available2009-08-06
dc.date.available2009-08-06T17:00:34Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2956
dc.description.abstractHet doel van het huidige onderzoek was om de relatie tussen lezen als vrijetijdsbesteding en woordenschatniveau van adolescenten uit het tweede leerjaar van het vmbo uit de provincie Utrecht te onderzoeken. Daarbij is een vergelijking gemaakt tussen mono- en bilinguale leerlingen van de diverse leerwegen van het vmbo. Door middel van het afnemen van een internetvragenlijst en een taaltoets bij 199 leerlingen (gemiddelde leeftijd 13,80 jaar) werd informatie verzameld over hun leesgedrag in de buitenschoolse context en hun woordenschatniveau. In het onderzoek komt naar voren dat adolescenten in het vmbo weinig in hun vrije tijd lezen. Verder laten de resultaten zien dat lezen als vrijetijdsbesteding niet bijdraagt aan het niveau van woordenschat. De thuistaal van de leerlingen blijkt de belangrijkste voorspeller te zijn van het woordenschatniveau.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent205379 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAdolescenten in het vmbo – Ontlezing en niveau van woordenschat
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record