Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAkse, J.
dc.contributor.authorAbbeelen, J. van den
dc.date.accessioned2018-07-19T17:03:14Z
dc.date.available2018-07-19T17:03:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29463
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt bestudeerd hoeveel- en op welke manieren ouders meekrijgen wat hun kind doet, waar het is en of er een relatie is tussen deze kennis en gedragsproblemen van de jonge adolescent. Drie manieren waarop ouders informatie verkrijgen over de activiteiten van de jonge adolescent zijn, Disclosure: kinderen vertellen uit zichzelf wat ze gedaan hebben, waar ze waren en met wie; Sollicitatie: ouders vragen naar wat hun kinderen gedaan hebben; Ouderlijke controle: ouders leggen hun kinderen regels en beperkingen op. Daarnaast wordt gekeken of ouder-kind conflicten de relatie tussen disclosure en sollicitatie op gedragsproblemen bij de jonge adolescent medieert. Er is gebruik gemaakt van de gezinssteekproef van de tweede meetronde van het longitudinale onderzoeksproject “CONflicts And Management Of RElationships” (CONAMORE). 327 adolescenten en hun ouders hebben de vragenlijsten ingevuld. Uit de resultaten blijkt dat disclosure de grootste voorspellende waarde heeft op ouderlijke kennis en sollicitatie heeft de minst voorspellende waarde. Dit betekent dat de kennis die ouders hebben over de bezigheden van de adolescent voornamelijk komt van het uit zichzelf vertellen van de adolescent en niet doordat ouders ernaar vragen. Daarnaast blijken disclosure en sollicitatie gerelateerd te zijn aan externaliserende gedragsproblemen. De relatie tussen disclosure en externaliserende gedragsproblemen wordt gemedieerd te door ouder-kind conflicten. Dit betekent dat de relatie tussen het meer uit zichzelf vertellen van de adolescent aan de ouder en het ontwikkelen van minder gedragsproblemen van de adolescent, wordt veroorzaakt doordat hogere mate van disclosure zorgt voor minder ouder-kind conflicten en minder ouder-kind conflicten resulteert in minder gedragsproblemen
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent811184
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title“Hoe minder geheimen hoe beter” Het mediërend effect van ouder-kind conflicten op de relatie tussen disclosure en externaliserend probleemgedrag bij jong adolescenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDisclosure; ouderlijke kennis; ouder-kind conflicten; gedragsproblemen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record