Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGillebaart, M.
dc.contributor.authorRijk, M.A.
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:54Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:54Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29428
dc.description.abstractOnderwerp:In huidige studie stond de vraag centraal of transparantie de werking van nudging beïnvloedt. Daarnaast werd onderzocht wat de mening van de doelgroep is ten opzichte van nudging. Vanuit eerder onderzoek werd verwacht dat transparantie geen effect heeft op de werking van de nudge. Daarnaast werd verwacht dat deelnemers een positieve mening hebben betreft nudging en gezond eten daarbij wenselijk vinden. Methode: Het onderzoek werd afgenomen in zes supermarkten. Er werd gekeken naar de afzet van gezonde producten. Bij de helft van de supemarkten werd een bordje geplaatst (transparantie) om deelnemers te wijzen op de nudge. Bij de andere helft van de supermarkten werd dit niet gedaan. Hiernaast is informatie over acceptatie van nudging verzameld door afname van een vragenlijst. De participanten bestonden uit 180 personen waarvan er 90 geworven werden in de nudge-plus-transparantie supermarkten en 90 in de nudge supermarkten. Resultaten: Uit de resultaten van deze studie blijkt geen significant verschil tussen de groei van afzet gezonde producten van supermarkten in de transparantie-plus-nudge conditie en supermakten in de nudge conditie tijdens de nameting in vergelijking met de voormeting. Daarnaast bleek de acceptatie en dus mening van de deelnemers ten opzichte van nudging zeer positief. De acceptatie verschilde niet tussen de deelnemers van de twee condities. Conclusies: Transparantie kan worden ingezet om het vermeende manipulatieve karakter van nudging te reduceren zonder dat dit ten koste gaat van de werking van nudging. Daarnaast kan op basis van de resultaten gesteld worden dat mensen over het algemeen positief tegenover nudging staan ongeacht of er transparantie wordt toegepast of niet. Dit kan worden gebruikt als argument vóór het gebruik van nudging.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent667551
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van transparantie op de werking en acceptatie van nudging
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record