Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPoorthuis, A.
dc.contributor.advisorBeek, Y. van
dc.contributor.authorDijken, S.R. van
dc.date.accessioned2018-07-19T17:02:21Z
dc.date.available2018-07-19T17:02:21Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29387
dc.description.abstractIn een longitudinaal onderzoek naar de rol van ouderlijke aspiraties in de relatie tussen cijfers en verandering in schoolbetrokkenheid werden 201 leerlingen gedurende hun eerste schooljaar op het voortgezet onderwijs gevolgd. Aan het begin van de studie waren zij tussen de 11.7 en 14.1 jaar oud (M=12.6, SD=0.4). De emotionele en gedragsmatige schoolbetrokkenheid werden in september en maart gemeten, verder werden rapportcijfers verkregen van de scholen en de ouderlijke aspiratie, gemeten als het cijfer waarmee de ouder tevreden zou zijn. Ook blijken rapportcijfers een afname in emotionele schoolbetrokkenheid te voorspellen, Cohen’s d=.30. Dit effect werd niet gevonden voor gedragsmatige schoolbetrokkenheid. Het onderzoek geeft geen ondersteuning voor een mogelijke rol van ouderlijke aspiraties in de relatie tussen cijfers en verandering in schoolbetrokkenheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent359272
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGrote Verwachtingen: De Rol van Ouderlijke Aspiraties in de Relatie tussen Cijfers en Verandering in Gedragsmatige en Emotionele Schoolbetrokkenheid
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOuderlijke aspiraties, ouderlijke verwachtingen, cijfers, schoolbetrokkenheid
dc.subject.courseuuDevelopment and Socialization in Childhood and Adolescence


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record