Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWinter, M de
dc.contributor.advisorPloeg, P van de
dc.contributor.authorDijken, M.W. van
dc.date.accessioned2009-08-04T05:54:58Z
dc.date.available2009-08-04
dc.date.available2009-08-04T05:54:58Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2922
dc.description.abstractRapport bestaande uit 2 onderzoeken: 1. In dit literatuuronderzoek werd onderzocht wat de kenmerken zijn van de schoolse opvoeding van De Vreedzame School en of de thuisopvoeding overeen moet komen met de schoolse opvoeding van De Vreedzame School om democratisch burgerschap te bevorderen. Concluderend kan gezegd worden dat de opvoeding van De Vreedzame School een democratische opvoeding is dat gekenmerkt wordt door een autoritatieve stijl waarin geluisterd wordt naar leerlingen, waarin leerlingen verantwoordelijk zijn voor hun omgeving. De opvoeding vindt plaats in een deugdelijke omgeving, de school wordt namelijk gezien als oefenplaats waarin leerlingen zelf ervaren hoe het is om in een democratie te leven. Democratische waarden worden voorgeleefd en het kind leert door inductie en modelling. Wanneer de thuisopvoeding ook een democratische opvoeding is, wordt democratisch burgerschap het meest bevorderd. Wanneer dit niet zo is, kunnen kinderen probleemgedrag vertonen op school, voornamelijk in hun sociaalmorele vaardigheden die nodig zijn voor het democratisch burgerschap. Het is dus nastrevenswaardig dat de thuisopvoeding en de schoolse opvoeding van De Vreedzame School overeenkomen om democratisch burgerschap te bevorderen. 2. In dit evaluatieonderzoek worden effectindicaties gegeven van het programma De Vreedzame School op het aantal conflicten op school. Met vragenlijsten voor leerlingen in de bovenbouw en leerkrachten van alle klassen zijn de data verzameld op 20 basisscholen in Utrecht, waarvan er 10 werken met het programma De Vreedzame School. Uit de resultaten blijkt het aantal conflicten afneemt op Vreedzame Scholen na invoering van het programma. Leerlingen van Vreedzame scholen ervaren echter voor en na de invoering van het programma meer conflicten op hun scholen dan leerlingen van Niet-Vreedzame scholen. Verder blijkt dat het aantal conflicten op Vreedzame scholen met een hoog percentage achterstandsleerlingen en op Vreedzame scholen die staan in een achterstandswijk meer afneemt dan bij de andere scholen. Hieruit kan voorzichtig geconcludeerd worden dat het programma De Vreedzame School meer effect heeft op scholen in een achterstandswijk en/of scholen met een hoog percentage achterstandleerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent267757 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Vreedzame School; minder conflicten en meer democratie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDemocratisch burgerschap
dc.subject.keywordsecologische systemen theorie
dc.subject.keywordsconflicten
dc.subject.keywordspeer mediation
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record