Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoeken, J.A.L.
dc.contributor.authorZöllner, M.
dc.date.accessioned2018-07-03T17:01:02Z
dc.date.available2018-07-03T17:01:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29208
dc.description.abstractDe laatste jaren zien we een grote toename van meertaligheid in Nederlandse modetijdschriften, wat re-gelmatig bekritiseerd wordt wegens ‘het vervuilen van de nationale taal’. Maar als dit dergelijke negatieve reacties opwekt, wat is dan de waarde van het toepassen van vreemde talen? Is er bovendien een verge-lijkbare trend te zien in andere Europese landen, waar andere attitudes leven en een verschillend beleid wordt gevoerd ten opzichte van meertaligheid? Om antwoord te krijgen op deze vragen is er in deze Honours thesis geanalyseerd op welke punten de Nederlandse, Franse en Britse versies van de tijdschriften: Vogue, Elle en Cosmopolitan, van elkaar ver-schillen in de toepassing van vreemde talen (codeswitching), in het licht van de landelijke socioculturele en politieke context. Hierbij is er per land gekeken naar de heersende attitude en het huidige beleid met betrekking tot meertaligheid, en de contextuele factoren die de toepassing van codeswitching mogelijk kunnen beïnvloeden. Middels vier tekstuele analyses, gelieerd aan vier onderzoeksvragen, zijn er vervol-gens verschillende aspecten van de toepassing van codeswitching geanalyseerd. Hieruit is naar voren ge-komen dat de Nederlandse, Franse en Britse tijdschriften wel degelijk verschillen in de manier waarop codeswitching wordt toegepast. De resultaten wijzen op het gericht oproepen van associaties en het aan-sporen van de lezer om actie te ondernemen. Bovendien komen de verschillen tussen de landen overeen met de verwachtingen die bij de socioculturele en politieke factoren worden opgeroepen. De resultaten benadrukken daarmee het belang van het betrekken van contextuele factoren bij het analyseren van het gebruik van vreemde talen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1464694
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleÉén taal is niet 'cool' genoeg: Een onderzoek naar het gebruik van codeswitching in Franse, Britse en Nederlandse internationale modetijdschriften.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCodeswitching, meertaligheid, modetijdschriften, contextuele factoren, meertaligheid beleid
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record