Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMeuzelaar, Andrea
dc.contributor.authorBakker, K.A.
dc.date.accessioned2018-07-03T17:00:56Z
dc.date.available2018-07-03T17:00:56Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29200
dc.description.abstractWIE IS DE MOL? is een programma van de Nederlandse publieke omroep. In dit programma wordt gebruik gemaakt van de multi-platform strategie; content is verspreid over verschillende platforms. De publieke omroep is deze strategie gaan inzetten als reactie op de concurrentie van internet en commerciële omroepen, waardoor zij een publiek verloren. Om weer een publiek te trekken worden multi-platform programma’s uitgezonden waarin publieksparticipatie centraal staat, zoals WIDM?. Volgens Espen Ytreberg, de kernauteur in dit onderzoek, worden door deze publieksparticipatie de conventies van liveness en eventfulness uitgebreid (extended). De combinatie van extended liveness en eventfulness zorgt ervoor dat het format coherent is, het zet kijkers om in deelnemers en spoort kijkers aan om ook andere kanalen te gebruiken. In dit onderzoek is onderzocht hoe er door de inzet van de combinatie van extended liveness en eventfulness een publiek wordt gebonden aan WIDM?. Om dit te onderzoeken zijn drie afleveringen van WIDM? geanalyseerd, één aflevering van MOLTALK, de officiële website en de applicatie van WIDM?. Uit dit onderzoek is gebleken dat junction points belangrijk zijn om een publiek naar andere platforms te trekken. Door het gebruik van het internet tijdens de uitzending wordt het gevoel van liveness versterkt, omdat er een gevoel van onmiddellijkheid is wanneer kijkers tijdens de uitzending gelijktijdig kunnen reageren op de gebeurtenissen die op dat moment plaatsvinden. Dit bindt ook een publiek aan WIDM? doordat kijkers kunnen participeren en het programma live willen kijken, zodat zij mogelijk mee kunnen doen aan de (online) conversaties over de aflevering. Ook door het meespelen met het programma in de app zal het publiek de uitzendingen waarschijnlijk blijven kijken. Zij willen immers weten of zij de juiste mol hebben verdacht. Dit wordt pas bekend gemaakt in de finale, een pseudo-event, waar honderden mensen bij zijn. Dit aanwezige publiek zal zich mogelijk meer verbonden voelen met WIDM? door deze speciale ervaring. Ook door de uitslag van de wedstrijd over twee weken te verspreiden wordt een publiek gebonden. Door een cliffhanger in te zetten, moeten de kijkers de week erna wel weer gaan kijken als zij willen weten wie de mol is. In MOLTALK wordt er opgeroepen om te tweeten tijdens de uitzending. Wanneer de tweet getoond wordt in de aflevering voelt de kijker zich opgemerkt door de makers, de presentator en andere kijkers. Dit gevoel van opgemerkt worden is nodig om participatie eventful te laten worden. De theorie van Ytreberg volgend worden door de participatiemogelijkheden in WIDM? fysieke reacties bij het publiek uitgelokt en ervaart het publiek de uitzending mogelijk directer; alsof zij er echt deel van mag uitmaken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1222219
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleConcurreren met Wie is de Mol: Een onderzoek naar de constructie van liveness en eventfulness in Wie is de Mol?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWie is de Mol?, Liveness, Eventfulness, Espen Ytreberg, Multi-platform
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record