Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPafort-Overduin, C.
dc.contributor.authorEsselaar, N.
dc.date.accessioned2018-07-03T17:00:55Z
dc.date.available2018-07-03T17:00:55Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29197
dc.description.abstractNatuurdocumentaires, en met name het subgenre wildlife, zijn populair bij een steeds breder publiek. Deze populariteit komt volgens professor communicatie Derek Bousé voor een belangrijk deel voort uit het veranderende karakter van de documentaire. De traditionele (televisie)documentaire moet volgens hem steeds vaker plaatsmaken voor meer toegankelijke, verhalende varianten. Een voorbeeld van een dergelijke wildlife fictiedocumentaire is Disneynature’s MONKEY KINGDOM. Hoewel de hoofdrolspelers in MONKEY KINGDOM wilde ceylonkroonapen zijn, stuurt de film duidelijk aan op het ontstaan van een band tussen de kijker en de apenfamilie. Aan de hand van Murray Smith’s ‘structure of sympathy’ model wordt in dit onderzoek gekeken hoe MONKEY KINGDOM verhaaltechnisch is opgebouwd en hoe voice-over, cinematografie en muziek samenwerken om de verschillende levels van ‘imaginative engagement’ te faciliteren. Het onderzoek laat zien dat MONKEY KINGDOM wat betreft het creëren van een ‘structure of sympathy’ dicht bij de Hollywood fictiefilm ligt, maar dat de nadruk op andere onderdelen van het model komt te liggen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3885869
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDisney Going Wild: character engagement in de wildlife fictiedocumentaire
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordswildlife documentaire, disneynature, emotionele betrokkenheid, structure of sympathy, person schema, recognition, alignment, allegiance
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record