Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGorp, J. van
dc.contributor.authorWal, T. ter
dc.date.accessioned2018-07-03T17:00:54Z
dc.date.available2018-07-03T17:00:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29196
dc.description.abstractIn dit onderzoek worden drie trailers van seizoen 1 van de televisieserie GAME OF THRONES geanalyseerd. Aan de hand van deze analyse wordt er getracht om een antwoord te geven op hoe er in de trailers een verhaalwereld wordt geconstrueerd. Dit vraagstuk wordt middels het concept ‘word-building’ van Mark J.P. Wolf onderzocht, hierbij wordt de nadruk gelegd op de constructie van een verhaalwereld in een paratekst. Volgens Wolf zijn de elementen personages, objecten en omgeving bepalend voor de opbouw van een verhaalwereld, deze elementen worden gerepresenteerd in de trailers. De representatie van deze elementen wordt onderzocht in de mise-en-scene van de trailers aan de hand van een stilistische analysemethode naar Jeremy Butler. Daarnaast wordt de betekenisvorming van credits in de trailers onderzocht. In de analyse wordt er zorgvuldig gekeken naar de personages en hun dialogen, mise-en-scene en de credits. Er wordt in dit onderzoek gefocust op de eigenschappen van de shots en hoe hier een betekenis aan gegeven kan worden. Bij de interpretatie van de shots wordt er bestudeerd op welke manier de trailers een verhaalwereld construeren en of hierin verschillen te ontdekken zijn. Uit dit onderzoek blijkt dat er in elke trailer een ander bepalend world-building element op de voorgrond treedt. Dit komt doordat de trailers op verschillende wijze functioneren. In de analyse wordt ook duidelijk dat dialoog een bepalende rol speelt in de constructie van de verhaalwereld van GAME OF THRONES. Daarnaast dragen credits zoals titels en recensies bij aan word-building in de trailers. De trailers geven op diverse manieren informatie over deze verhaalwereld en creëren verwachtingen bij de kijker. Hierbij verwijzen de trailers niet naar de televisieserie, maar naar een verhaalwereld die de grenzen overschrijdt van de televisieserie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3381131
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title"Winter is coming": een analyse van world-building in trailers van de televisieserie 'Game of Thrones'
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstrailers; world-building; Game of Thrones; parateksten; verhaalwereld; stilistische analyse; shots; mise-en-scene; dialogen; credits
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record