Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTeunissen, H.
dc.contributor.advisorEndedijk, H.
dc.contributor.authorCuppen, I.M.J.
dc.date.accessioned2018-07-02T17:01:14Z
dc.date.available2018-07-02T17:01:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29192
dc.description.abstractDit onderzoek is gericht op het verband tussen sociale positie en sociale competentie bij kleuters en onderzoekt de modererende rol van het geslacht van het kind. In dit onderzoek hebben 297 kinderen deelgenomen uit 16 kleuterklassen van acht verschillende scholen. Dit waren 157 jongens en 140 meisjes tussen de leeftijd van 4.00 en 6.42 jaar. De sociale competentie werd gerapporteerd door de leerkracht doormiddel van een vragenlijst. De sociale positie van het kind werd bepaald aan de hand van een digitale versie van de sociometrische methode ‘ratings’. De kinderen werd gevraagd om aan de hand van een foto van iedere klasgenoot een indicatie te geven, op een 3-punt-schaal, hoe leuk ze het vinden om met dit kind te spelen. Aan de hand van een regressieanalyse werd bekeken of sociale competentie een voorspeller is van de sociale positie van kleuters en of dit effect verschilt afhankelijk van het geslacht van het kind. Uit de resultaten blijkt dat een hogere sociale competentie was gerelateerd aan een hogere sociale positie en dit effect was hetzelfde voor jongens en voor meisjes.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent469326
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe samenhang tussen Sociale Competentie en de Sociale Positie van kleuters en de modererende rol van Geslacht
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale Positie; Sociale Competentie; Kleuters
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record