Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHakemulder, F
dc.contributor.authorSchwagten, M.A.
dc.date.accessioned2018-06-11T17:01:11Z
dc.date.available2018-06-11T17:01:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29139
dc.description.abstractIn Nederland is obesitas een groter wordend gezondheidsprobleem. Om die reden moeten mensen gezonder gaan eten. Hieronder valt ook het eten van voldoende fruit, wat in Nederland niet gebeurt. Er moet een campagne komen die mensen stimuleert meer fruit te eten. Om te zorgen dat deze campagne effectief is, wordt er in huidig onderzoek onderzocht of er verschil is tussen metafoor en letterlijke tekst in het effect op de attitude ten opzichte van meer fruit eten en op de intentie om meer fruit te gaan eten. Hiervoor is gekozen omdat attitude via intentie volgens de Theory of planned behaviour van Ajzen (1991) invloed heeft op het gedrag. Dit onderzoek richt zich op de veranderingsfase van de voorlichtingsmatrix van McGuire (1985) omdat in deze fase de attitude verandert. Dit onderzoek maakt gebruik van een vragenlijst met 196 respondenten waarvan een groep een poster zag met letterlijke tekst en de andere groep een poster met een metafoor. Op basis van eerdere onderzoeken zijn de hypotheses gesteld dat een metafoor leidt tot een positievere attitude en intentie met betrekking op meer fruit eten en dat via de attitude de intentie wordt verhoogd. Uit dit onderzoek komt als resultaat geen verschil tussen letterlijke tekst en metafoor. Dat er geen verschil is gevonden, kan komen door de keuze van de letterlijke tekst en metafoor. Bovendien is er maar een metafoor onderzocht waardoor een algemene conclusie over metaforen met betrekking op gezondheid niet kan worden getrokken. Dit onderzoek kan wel een begin zijn voor meerdere onderzoeken die zich richten op de effectiviteit van gezondheidscampagnes, waaronder het stimuleren van meer fruit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent649751
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLaat Nederland meer fruit eten,maar hoe? Een kwantitatief onderzoek naar het verschil op gedragsattitude en intentie tussen letterlijke teksten en metaforen op een poster die als doel heeft dat mensen meer fruit gaan eten.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsintentie, attitude, fruit, metafoor
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record