dc.description.abstract | In deze Masterscriptie wordt het hybride narratief van de game Quantum Break (2016) onderzocht. De term “hybride” wordt hier gebruikt doordat de verhaalstructuur van de game steunt op transmedia storytelling, maar zich dan binnen één platform afspeelt. Transmedia storytelling is volgens Henry Jenkins het vertellen van een verhaal dat zich ontvouwt over meerdere mediaplatformen, waarbij elk medium een unieke bijdrage levert aan de storyworld. Quantum Break vormt een nieuw perspectief op het concept transmedia storytelling, doordat de game één plot presenteert dat de game fuseert met afleveringen van een bijbehorende serie. Tevens zijn er in de game optionele objecten te vinden, genaamd narrative objects, die de storyworld uitbreiden door op verschillende wijzen extra informatie te bieden over de gebeurtenissen die er in de storyworld plaatsvinden. Met het hybride narratief dat door deze combinatie van factoren ontstaat, neemt Quantum Break een vorm aan die nog niet eerder is geanalyseerd binnen de wereld van transmedia. Een analyse van Quantum Breaks hybride narratief laat zien hoe transmedia storytelling op micro-schaal bewerkstelligd wordt, hetgeen kan leiden tot nieuwe inzichten in transmedia.
Om de hoofdvraag te beantwoorden, stel ik een analysemodel samen dat op de verschillende aspecten van Quantum Breaks narratieve structuur ingaat. Hierbij ontleed ik zowel de manier waarop de storyworld wordt gecreëerd als de manier waarop interactie en audiovisuele elementen bijdragen aan de narratieve ervaring van de game. In het analysemodel speelt interactie een significante rol, doordat het een uniek aspect is van interactieve narratieven, oftewel games. Deze interactie staat centraal in het veld van de Interactive DIgital Narrative, waar een noodzaak is voor een ‘nieuwe narratologie’. Het analysemodel dat hieruit voortvloeit, biedt daardoor antwoorden op vragen rondom transmedia en kan tegelijkertijd als voorbeeld van een ‘nieuw narratologisch onderzoek’ gelden op het gebied van interactieve narratieven.
De analyse is opgebouwd uit vier lagen. In de eerste laag onderzoek ik hoe game en serie samen een transmediale, maar lineaire, storyworld bouwen. Vervolgens analyseer ik hoe deze basis wordt uitgebouwd door de narrative objects. In de derde laag ga ik in op de fundering van Quantum Breaks ervaring, namelijk interactie. In de vierde en laatste laag laat ik ten slotte zien op welke manier deze narratieve ervaring op audiovisueel gebied tot stand komt. Uit deze analyse wordt uiteindelijk duidelijk dat Quantum Break op meerdere vlakken interactie en vrijheid combineert met ‘klassieke’ vormen van het lineaire filmnarratief. Hiermee zie ik de game als een volgende stap in de wereld van transmedia, dat in deze hybride vorm een micro-variant van transmedia storytelling kent. | |
dc.subject.keywords | transmedia storytelling, video games, storyworlds, narratologie, focalisatie, additive comprehension, Interactive Digital Narrative, hybride narratief | |