Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSorbi, M.
dc.contributor.authorBerg, C.M. van den
dc.date.accessioned2009-08-04T05:54:02Z
dc.date.available2009-08-04
dc.date.available2009-08-04T05:54:02Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2905
dc.description.abstractSamenvatting Dit onderzoek is gericht op de uitvoerbaarheid en het effect van mobiele nazorg op afstand (MNA) bij 10 patiënten met ernstige somatoforme klachten die niet langer dan negen maanden geleden een intensieve klinische behandeling hebben doorlopen op Centrum Psychosomatiek Eikenboom (CPS) te Zeist. MNA vond plaats in vier achtereenvolgende weken waarbij via elektronische dagboeken op Personal Digital Assistants (PDA's) klachten werden geregistreerd en werd gemeten op welke wijze de participanten omgaan met de klachten. Tevens werd de, in dit onderzoek ontwikkelde, wekelijks telefonische feedback gegeven. De feedback bestond uit het teruggeven van wat de participanten hadden ingevuld op zes kernklachten en daarnaast werd de participanten gevraagd: a) of ze de feedback herkenden, b) of ze zich bewust waren geweest van de klachten en c) hoe ze met de klachten om waren gegaan. Indien de MNA uitvoerbaar is en effectief kan deze als instrument voor de nazorg worden gebruikt. Aan de hand van een evaluatievragenlijst is gekeken hoe de omgang met de klachten verliep. Aan de hand van drie vragenlijsten die gezondheidsgerelateerde kwaliteit van lieven meten is gekeken naar een eventuele verandering in klachtenrapportage. Dit gebeurde op drie verschillende tijdstippen, voor de behandeling op het CPS (T1), en voor en na de vier weken dagboekregistratie (T2, T3). Tenslotte werd aan de hand van een evaluatievragenlijst en interviews met de patiënten gekeken naar de waardering van telefonische feedback. De patiënten lijken baat te hebben bij MNA. Er was een goede acceptatie en de compliantie was hoog (80,3% tot 98,7%). De omgang met klachten verandert volgens de subjectieve beleving, deelnemers ervaren dat mentaliseren en tot op zekere hoogte ook het moduleren verandert/toeneemt. Aan de hand van dagboekregistratie uit het onderzoek van Marloes Kool (2008) komt dit niet naar voren, het laat wel een stabiliteit zien in de omgang met klachten. Het klachtenverloop zelf liet geen verandering zien. De wekellijkse feedback werd als zinvol en steunend ervaren zolang deze via een gesprek (telefonisch) gebeurde. Deze resultaten geven aan dat MNA een instrument zou kunnen zijn voor de nazorg bij patiënten met een ernstige somatoforme stoornis. Summary The aim of this study was to examine the feasibility and the therapeutic effect of online symptom monitoring and telephonic feedback in after-care. The online symptom monitoring was conducted with electronic diaries on PDA’s in a somatoform patient population. All 10 participants had completed an intensive treatment programme less then nine months ago at a research and treatment centre for psychosomatiec disorders (CPS). Electronic diary measurements of symptoms and the way people cope with their symptoms were performed for four consecutive weeks. Telephonic feedback was given once a week during the period of measurement. The feedback consisted of a reproduction of the diary datat of patients on six symptoms and asking patients whether they a) recognised the feedback, b) were aware of their symptoms and c) how they had coped with their symptoms. To examine how patients coped with their symptoms an evaluation questionnaire had to be filled in. To examine whether there was a change in symptoms three questionnaires on health related well-being had to be filled in. These were filled in at three different periods in time, before treatment at CPS (T1) and before and after the four weeks of filling in electronic diaries (T2, T3). To examine the validation of the telephonic feedback, interviews took place and the answers on the evaluation questionnaire were also examined. The patients responded well to the method. They reported good acceptability and the compliance was high (80,3% tot 98,7%). In coping with their symptoms there is a change/increase according to the subjective experience of the patients on the constructs “mentalization” and “modulation”. This effect was not seen in the study done by Marloes Kool (2008). It does show that how patients cope with their symptoms is stable during the period of four weeks fiiling in the electronic diaries. In the recent study no differences were found in the reported symptoms. The feedback was experienced as useful and supportive as long as it happened by phone. The results show that electronic diaries and telephonic feedback could be an instrument of after-care for patients with somatoform disorders.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent610008 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isode
dc.titleMobiele Nazorg op Afstand: Een vragenlijstonderzoek naar de uitvoerbaarheid van en de mogelijkheid om elektronische dagboeken en telefonische feedback bij somatoforme stoornissen in te zetten als terugvalpreventie in de nazorg.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKlinische psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record