Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorten Thije, J.D.
dc.contributor.authorVos, D.
dc.date.accessioned2018-05-14T17:01:00Z
dc.date.available2018-05-14T17:01:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29030
dc.description.abstractInternationale fusies en overnames worden steeds populairder (Accountancy Vanmorgen, 2016). Een recent voorbeeld is die uit 2016 is die tussen Ahold en Delhaize. Deze fusie is vaak besproken in de media. In dit onderzoek zijn cultuurverschillen binnen de fusie Ahold-Delhaize in zowel de Nederlandse als Vlaamse media geanalyseerd. Daarnaast zijn er ook interviews gehouden met Nederlandse en Vlaamse experts op het gebied van cultuurverschillen. De vraag die in dit onderzoek centraal staat is: ‘Op welke manier speelt cultuur een rol in uitspraken door Nederlandse en Vlaamse cultuurexperts en media met betrekking tot de fusie tussen Ahold en Delhaize?’ Voor de maatschappelijke bijdrage is er gekeken hoe informatie uit media met betrekking tot cultuur(verschillen) en informatie afkomstig van experts verschilt van elkaar en hoe dit in relatie staat met betrekking tot de beeldvorming van het publiek. Een wetenschappelijke bijdrage is geleverd middels het kijken naar theorieën die zijn gebruikt voor het beschrijven/vergelijken van cultu(u)r(en). Uit dit vergelijkende onderzoek tussen Nederlandse en Vlaamse artikelen uit de media en interviews met experts bleek dat de media een meer essentialistische manier gebruikt bij het spreken over cultuur dan dat experts doen. Dit wil zeggen dat uitspraken over een individu kunnen worden gebaseerd op het feit dat iemand uit een bepaald land (in dit geval Nederland of België) komt en daardoor bepaalde eigenschappen heeft in plaats van dat er wordt gekeken naar individuele verschillen (Dervin & Machart, 2015). Uit de analyses van experts blijkt dat zij meer gebruik maken van culturele modellen bij het bespreken van cultuurverschillen zoals de theorie van Hofstede (1980). Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen december 2016 en januari 2018.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent907312
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBestaat een gelukkig huwelijk tussen Ahold en Delhaize?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsinternationale fusies, cultuurverschillen, media, cultuurexperts, essentialisme
dc.subject.courseuuInterculturele communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record