Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSchäfer, M.T.
dc.contributor.advisorvan Es, K.F
dc.contributor.authorKorringa, A.M.A.C.
dc.date.accessioned2018-05-14T17:00:59Z
dc.date.available2018-05-14T17:00:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29029
dc.description.abstractHet privacy debat is de afgelopen jaren veelvuldig in de media behandeld en kent vele vormen. In dit onderzoek staat de representatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Nederlandse kranten en diverse online platformen centraal. Het corpus bestaat uit de Nederlandse (kwaliteits-) dagbladen, De Correspondent en de platformen voor special interest groups in het veld van marketing en bestuur namelijk: Frankwatching, Marketing Facts en Binnenlands Bestuur. Door middel van het theoretische raamwerk bestaande uit concepten betreffende journalistiek, gatekeeping functies van media instituties en framing van nieuws zijn er 170 publicaties geanalyseerd. Deze zijn gepubliceerd van januari 2015 tot begin november 2017. In de kranten wordt er met 48 artikelen zeer beperkt aandacht geschonken aan de AVG waarbij de nieuwe rechten voor Europese burgers over het hoofd worden gezien. Voor de gefragmenteerde (deel-)publieken van marketing en bestuursleden is er aanzienlijk meer aanbod vanwege het feit dat deze groepen in grotere mate worden geraakt door de verordening. Het is dan ook dat hier grotendeels het debat plaatsvindt. De overheersende tendens waarin de auteurs schrijven, blijkt vooral dat angst de grote drijfveer is. Hierna zijn informatieve publicaties de grootste categorie met ten slotte artikelen waarbij een economisch belang de boventoon voert. De verschillende frames kunnen ook met elkaar verweven zijn. Angst wordt door auteurs regelmatig gebruikt om diensten of producten te verkopen ten behoeve van de implementatie van de AVG. De Nederlandse nieuwsinstituten binnen het corpus schieten te kort in de informatievoorziening omtrent de AVG. Zij dienen het publieke discours te scholen om enerzijds het publieke debat te stimuleren en anderzijds van informatie te voorzien omtrent de nieuwe rechten van Europese en dus ook Nederlandse burgers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent8396789
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJournalistic blind spots - De representatie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor (gefragmenteerde deel-) publieken in Nederlandse kranten en online platformen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsprivacy, wetgeving, AVG, GDPR, framing, gatekeeping, (kwaliteits-) dagbladen, De Correspondent, Frankwatching, Marketing Facts, Binnenlands bestuur
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record