Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlees, G. J.
dc.contributor.authorCampen, C.B.R. van
dc.date.accessioned2018-05-04T17:00:43Z
dc.date.available2018-05-04T17:00:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/29008
dc.description.abstractDoor een groeiend bewustzijn over gezond eten kijkt men tegenwoordig bewuster naar een voedingsverpakking dan voorheen. Op deze verpakkingen staan vaak voedingspictogrammen, waarmee de allergenen in het product aangegeven worden. Om de informatie van die voedingspictogrammen zo goed mogelijk over te brengen, is het belangrijk dat deze voor veel mensen te begrijpen zijn. Pictogrammen dienen overbruggingen van taalbarrières te zijn, zodat ze voor een verbetering van de voedingsinformatie voor diverse culturele groepen kunnen zorgen (McDougall & de Bruijn, 2000, p. 291). Desalniettemin zijn pictogrammen hiertoe soms niet in staat. Uit voorgaand onderzoek is een verschil gebleken in de begrijpelijkheid van pictogrammen door verschillende culturen. Daarom is in dit onderzoek gekeken naar de begrijpelijkheid en beoordeling van voedingspictogrammen door Nederlandse en Duitse studenten. Voor het meten van de beoordeling van de pictogrammen is gebruik gemaakt van drie ontwerpkenmerken van pictogrammen; bekendheid, eenvoud en semantische nabijheid. De analyses toonden noch in de begrijpelijkheid noch in de beoordeling significante verschillen aan. Ook bleken de begripsscores erg laag te zijn. Uit deze resultaten kan ofwel opgemaakt worden dat er geen verschillen in de twee onderzochte nationale culturen zijn, dan wel dat de onderzochte pictogrammen een universele eigenschap bevatten. Voor ontwerpers van pictogrammen kan geadviseerd worden rekening te houden met de lage begripsscore uit dit onderzoek. Deze geeft aan dat de pictogrammen nog niet voldoende begrepen worden om de consument op de juiste manier te informeren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent738132
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titlePictogrammen op het boodschappenlijstje. Een onderzoek naar de begrijpelijkheid en beoordeling van Nederlandse voedingspictogrammen onder Nederlandse en Duitse studenten.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record