Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZantvliet, P.I., van
dc.contributor.advisorSoeparman, S.B.
dc.contributor.authorGalle, M.G.F.
dc.date.accessioned2018-04-30T17:00:46Z
dc.date.available2018-04-30T17:00:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28982
dc.description.abstractDit onderzoek is uitgevoerd om inzichten uit de praktijk te kunnen werven betreft het nemen van maatregelen om de sponsoring van jeugdsportevenementen in de Gemeente Amsterdam gezonder te maken. De nadruk lag bij dit onderzoek op het gebruiken van gedragswetenschap bij het opstellen van beleidsinterventies en het bestuderen van het gedrag van de doelgroep. De hoofdvraag van dit onderzoek was: ‘Hoe kan de Gemeente Amsterdam de gedragswetenschap gebruiken om inzichten te verwerven over de mogelijkheden om de sponsoring van jeugdsportevenementen gezonder maken?’. Om deze vraag te beantwoorden is er gebruik gemaakt van een literatuurstudie en van kwalitatief onderzoek in de vorm van interviews. Uit de resultaten bleek dat gedragswetenschap gecombineerd kan worden met de soorten beleidsinstrumenten en dat door te redeneren vanuit gedragstheorie en transitietheorie de keuze voor beleidsmaatregelen onderbouwd kan worden. Hiernaast bleek dat de geselecteerde stakeholders niet allemaal in dezelfde gedragsfase zitten en dat capaciteit voor verandering onvoldoende aanwezig bleek. Het wordt daarom aangeraden dat de Gemeente Amsterdam de verschillende stakeholdergroepen apart benaderd wanneer het gaat om het nemen van maatregelen. Ook zou de Gemeente Amsterdam de capaciteit voor verandering moeten vergroten door het aantal obstakels te verlagen. Tot slot zou de Gemeente Amsterdam kunnen werken aan bewustwording door informatie over kindermarketing en de visie die zij als gemeente hebben te verspreiden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent6761925
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOpgroeien in een (on)gezonde voedselomgeving: Survival of the Fittest? Kwalitatief onderzoek naar de toepassing van gedragswetenschap bij het ontwikkelen van passend beleid om sponsoring van jeugdsportevenementen binnen Gemeente Amsterdam gezonder te maken
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoedselomgeving; kindermarketing; sponsoring; ongezond; voedselindustrie; marketing; gedragsfase
dc.subject.courseuuActuele sociale vraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record