Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKuipers, H
dc.contributor.authorTramper, V.P.
dc.date.accessioned2018-04-09T17:01:22Z
dc.date.available2018-04-09T17:01:22Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28928
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de vraag centraal: “Hoe wordt de mentale gesteldheid van hoofdpersonage George in de film A SINGLE MAN (Tom Ford, 2009) vertaald naar beeld en toegankelijk gemaakt voor de toeschouwer?” Het verhaal volgt een cruciale dag uit het leven van Engels professor George Falconer. Hij besluit deze dag om zelfmoord te plegen, vanwege het plots overlijden van zijn partner Jim. Om tot een antwoord te komen op deze probleemstelling wordt er allereerst aandacht geschonken aan het neoformalisme. Volgens Thompson ondersteunen devices het narratief van een film en bepalen zo de stijl. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op het narratief door een drietal narratieve technieken aan te halen: interne – en externe focalisatie en subjective access. De neoformalistische analyse laat zien hoe de devices ingezet worden om de narratieve technieken te realiseren. Zodoende slaagt Ford er in om de mentale staat van George in beeld te brengen en toegankelijk te maken voor de toeschouwer. De devices die worden onderzocht zijn verdeeld in drie categorieën: mise-en-scéne, cinematografie en geluid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3241606
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleA Single Suicide
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsneoformalisme, A SINGLE MAN, subjective access, focalisatie, mise-en-scène, cinematografie, geluid
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record