Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHassler-Forest, Dan
dc.contributor.authorRoosmalen, S.J.H. van
dc.date.accessioned2018-04-09T17:01:05Z
dc.date.available2018-04-09T17:01:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28896
dc.description.abstractIn de tijd van convergence culture kan de term kwaliteitsdrama een serie legitimeren als onderdeel van de hoge (televisie)cultuur. Niet alleen binnen het televisielandschap krijgt een serie legitimiteit van deze term, ook binnen een franchise kan de notie van kwaliteit gelegen in een kwaliteitsdrama een product hoger in de hiërarchie plaatsen. Franchises verspreiden zich snel, over meerdere platformen en spelen vaak in op de kritieken die zij krijgen of spelen in op sociale problematieken. De vrouwelijke personages in het MCU – een superheldenfranchise van Marvel Studio’s – hebben veel kritiek gekregen in zowel de media als in academische literatuur. Over het algemeen hebben vrouwelijke personages in het MCU weinig agency, zijn vaak afhankelijk van mannen en worden geportretteerd als lustobjecten. De Netflix serie Jessica Jones – onderdeel van het MCU – ontvangt juist positieve kritieken over de representatie van vrouwen in de serie. Recensenten stellen dat Jessica Jones ingaat tegen deze – meer conservatieve – representatie van vrouwen die binnen het MCU de norm lijkt te zijn. Deze thesis analyseert op welke wijze er in promotieteksten en receptieteksten van Jessica Jones gesproken wordt over een progressieve representatie van vrouwen in de serie. Door secundaire teksten te analyseren die gepubliceerd zijn rond de release van Jessica Jones, de bekendmaking van enkele prestigieuze prijzen en de Iron Man 3 controverse, wordt er gekeken op welke wijze recensies, blogs, interviews en nieuwsberichten refereren naar een progressief vrouwelijk personage in Jessica Jones om de serie als een kwaliteitsdrama te categoriseren. Uit deze analyse is geconcludeerd dat de secundaire teksten enkele eigenschappen van een kwaliteitsdrama direct in verband brengen met de wijze waarop Jessica Jones vrouwen representeert. Opvallend is dat de promotieteksten een aansturend aandeel lijken te hebben in de interpretatie van Jessica Jones. De promotieteksten leggen namelijk de nadruk op enkele elementen die een notie van kwaliteit aangeven en brengen deze in verband met de progressieve representatie van vrouwen in de serie. Deze verbanden worden overgenomen in de geanalyseerde receptieteksten. Op deze wijze sturen de promotieteksten aan op het vertoog dat Jessica Jones een kwaliteitsdrama is. In de secundaire teksten wordt Jessica Jones afgezet tegen andere kwaliteitsdrama’s en tegen andere films en series binnen het MCU om de serie te legitimeren als een kwaliteitsdrama.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent371142
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe superkracht van Netflix’s Jessica Jones: Hoe een progressief vrouwelijk personage een serie categoriseert als kwaliteitsdrama
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record