Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEijnden, R. van den
dc.contributor.authorEttes, Y.
dc.date.accessioned2018-03-13T18:00:54Z
dc.date.available2018-03-13T18:00:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28830
dc.description.abstractAfgelopen jaren is er steeds meer aandacht voor de negatieve gevolgen van sociale mediagebruik en bestaat de angst dat dit van invloed is op schoolprestaties van adolescenten. In dit longitudinale onderzoek is getoetst of het gebruik van sociale media daadwerkelijk van invloed is op de schoolresultaten van adolescenten tussen de twaalf en vijftien jaar en wordt bovendien onderzocht of dit verband gemedieerd wordt door concentratieproblemen. Vernieuwend aan dit onderzoek is dat dit hoofdeffect nog niet vaak onderzocht is, en dat FoMO en eigenwaarde als moderator zijn getoetst voor de relatie tussen sociale mediagebruik en concentratieproblemen. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 354 jongeren van gemiddeld 12.81 jaar die op 2 momenten een online vragenlijst van het Digital Youth project hebben ingevuld. Uit huidig onderzoek is gebleken dat het gebruik van sociale media een jaar later een negatief effect heeft op de schoolresultaten van adolescenten. Dit negatieve effect blijkt groter voor adolescenten die FoMO ervaren. Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat het effect van sociale mediagebruik op schoolcijfers het gevolg zou zijn van een toename in concentratieproblemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent356929
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van sociale mediagebruik op concentratie en verminderde schoolprestaties: de modererende rol van FoMO en eigenwaarde. Een longitudinale studie.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale media; adolescenten; concentratieproblemen; Fear of Missing Out; FoMO; eigenwaarde; schoolprestaties.
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record