Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorNieuwenhuijzen, Maroesjka van
dc.contributor.advisorSchuringa, Hilde
dc.contributor.authorHamer, K.G.
dc.date.accessioned2009-07-29T17:14:08Z
dc.date.available2009-07-29
dc.date.available2009-07-29T17:14:08Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2876
dc.description.abstractKinderen met een licht verstandelijke beperking (lvb-kinderen) zijn een weinig onderzochte doelgroep. Vaker dan kinderen zonder verstandelijke beperking maken zij echter een problematische ontwikkeling door. Het huidige onderzoek richt zich op de rol van opvoeding en sociale informatieverwerking bij het ontstaan van antisociale gedragsproblemen bij deze kinderen. De verwachting was dat opvoeding verband houdt met het ontstaan van antisociale gedragsproblemen bij lvb-kinderen en dat dit verband gemedieerd wordt door sociale informatie verwerking. Er participeerden 48 lvb-kinderen met een leeftijd van 12 tot 16 jaar en antisociale gedragsproblemen en hun ouders in het huidige onderzoek. Voor het meten van de opvoeding werden de SOG, APQ en NOSI afgenomen bij de ouders en kinderen. Voor het meten van sociale informatieverwerking werd de SPT afgenomen bij de kinderen. Er werd een hoge score gevonden voor acceptatieproblemen en er bleek een positief verband te bestaan tussen acceptatieproblemen en antisociale gedragsproblemen. Sociale informatieverwerking bleek geen medierende rol te hebben in dit verband. Opvallend was verder dat de verbanden tussen sociale informatieverwerking en antisociale gedragsproblemen een negatieve richting hadden. Het lijkt erop dat kinderen met meer antisociale gedragsproblemen, minder vaak met een agressieve responsegeneratie of agressieve response-evaluatie komen. Verklaringen voor de bevindingen worden in de discussie gegeven.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent281076 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe rol van opvoeding en sociale informatieverwerking bij het ontstaan van antisociale gedragsproblemen bij kinderen met een licht verstandelijk beperking
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record