dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Petra Philipsen, Michiel Kamp | |
dc.contributor.author | Juijn, S. | |
dc.date.accessioned | 2018-03-05T18:01:12Z | |
dc.date.available | 2018-03-05T18:01:12Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28760 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek stond de vraag centraal in hoeverre de keuze van populaire nummers het identificatieproces binnen de film kan beïnvloeden en het identificatieproces naar de kijker toe. De auteur die hierbij de belangrijkste theorieën heeft geschreven is Anahid Kassabian. Waar zij het heeft over assimilating en affiliating identificaties betreft het alleen de muziek naar de kijker toe. Wanneer de muziek diëgetisch is, vindt er echter niet alleen een identificatie plaats bij de kijker, maar ook bij het personage in de film. Dit is het beste te onderzoeken aan de hand van het werk van Ken Gelder over subculturen. Werkt de diëgetische muziek voor het personage in de film hetzelfde als voor de kijker van de film? Wat draagt dit bij aan de identiteit van het personage? Aan de hand van een analyse van de film American Honey blijkt als de muziek en de tekst bepalen wat je moet voelen en het puur diëgetisch is, dan is het identificatieproces van zowel personage als kijker vrijwel exact gelijk. Deze bevindingen voegen iets toe aan het werk van Kassabian dat puur kijkt hoe filmmuziek iets teweegbrengt bij de kijker en niet hoe dit binnen de film in een sociaal licht gezien moet worden. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 215894 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Je identificeren als een American Honey. | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Identificatie; filmmuziek; popmuziek; subcultuur; audiovisuele analyse | |
dc.subject.courseuu | Muziekwetenschap | |