dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Lotze, K. | |
dc.contributor.author | Mans, L.H. | |
dc.date.accessioned | 2018-03-05T18:01:00Z | |
dc.date.available | 2018-03-05T18:01:00Z | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28745 | |
dc.description.abstract | Dit is een onderzoek naar de vraag in hoeverre Orgerons concept van 'interactive fandom' kan worden toegepast op het personage Peter Pan in Photoplay tussen 1924 en 1926. Oregron omschrijft dit concept met betrekking tot filmsterren. Dit onderzoek zet het concept op een innovatieve wijze in door het te koppelen aan een personage. Er is gebruikt gemaakt van wetenschappelijke literatuur en er is een historische bronnenanalyse uitgevoerd om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Filmsterren worden volgens Orgeron ingezet wegens hun aantrekkingskracht. Om deze reden is onderzocht wat de aantrekkingskracht van Peter Pan is waardoor filmtijdschriften het personage inzetten om 'interacitve fandom' te bereiken. Er spelen twee factoren een rol: eeuwige jeugd en het feit dat Peter Pan onderdeel is van het collectief geheugen. De eerste factor zien we terug in de geanalyseerde historische bronnen. Er blijkt een spanning te bestaan tussen jeugd en volwassen zijn. De factor betreffende het collectief geheugen is mogelijk slechts impliciet aanwezig in deze bronnen.
Met betrekking tot de hoofdvraag wordt er tot de conclusie gekomen dat het concept van 'interactive fandom' toepasbaar is op Peter Pan omdat twee van de drie vormen die Orgeron formuleert, betreffende critici en zelfverbetering, bruikbaar zijn voor de analyse in dit onderzoek. De derde vorm betreffende wedstrijden kan daarentegen niet gekoppeld worden aan het personage Peter Pan. Deze vorm komt om deze reden te vervallen in dit onderzoek. Daarnaast kan het concept van Orgeron worden aangevuld omdat is gebleken dat het niet alleen toepasbaar is op filmsterren maar op het personage Peter Pan. Tevens schrijft Oregron slechts over interactiviteit tussen lezers en filmtijdschriften naar aanleiding van 'interactive fandom'. In dit onderzoek is gebleken dat er ook interactiviteit bestaat tussen lezers onderling. Daarnaast wordt Peter Pan niet alleen ingezet in artikelen en advertenties voor uiterlijke zelfverbetering, waarover Oregron schrijft, maar in artikelen en advertenties verbetering van de leefomgeving. Ten slotte kan er een nieuwe vorm van 'interactive fandom' worden toegevoegd als het gaat om het personage Peter Pan. Bij deze vorm gaat het erom dat artikelen en advertenties uit Photoplay de lezer het gevoel geeft dat deze zelf ook beroemd kan worden door naar de filmstudio's te gaan en auditie te doen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 13561482 | |
dc.format.extent | 13552326 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Peter Pan en 'interactive fandom'. Een onderzoek naar Orgerons concept van 'interactive fandom' met betrekking tot het personage Peter Pan in Photoplay tussen 1924 en 1926. | |
dc.type.content | Pre-master Project | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Peter Pan, interactive fandom, Orgeron, Photoplay | |
dc.subject.courseuu | Film- en Televisiewetenschap | |