Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.advisorKleijn, R. de
dc.contributor.authorBoomen, K.M.A. van den
dc.date.accessioned2015-10-20T17:00:43Z
dc.date.available2015-10-20T17:00:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28689
dc.description.abstractPedagogische Hogeschool de Kempel leidt studenten op tot leerkrachten in het basisonderwijs. In deze opleiding worden de aankomende leerkrachten gekwalificeerd door middel van toetsing. Deze toetsing gebeurt in verschillende vormen, waaronder kennismeerkeuzetoetsen en inleveropdrachten. De Hogeschool ervaart een verschil in leerprestaties op deze toetsen. In het huidige onderzoek wordt motivatie als mogelijk verklarend mechanisme onderzocht. Belangrijke factoren voor motivatie zijn Autonomie en Competentie. De behandelde assessmentmethoden verschillen van elkaar op beide factoren. Zo zorgt een kennismeerkeuzetoets voor een verhoogd gevoel van Competentie, maar zorgt een inleveropdracht juist voor een verhoogd gevoel van Autonomie. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van zowel kwantitatieve als kwalitatieve data. Met betrekking tot de kwantitatieve data zijn bij 123 tweedejaars studenten assessments en een vragenlijst afgenomen. Ter aanvulling hierop werden de kwalitatieve data vergaard door semigestructureerde interviews met twaalf tweedejaars studenten. Uit de data is gebleken dat (1) Autonome kenmerken op de inleveropdracht de motivatie sterker beïnvloedden dan de Competente kenmerken op een kennismeerkeuzetoets, (2) zowel de Intrinsieke als de Extrinsieke motivatie hoger waren op de inleveropdracht dan op de kennismeerkeuzetoets en (3) de regressieanalyse heeft uitgewezen dat Intrinsieke motivatie voor 26% de leerprestaties van een inleveropdracht bepaalt. Deze resultaten zouden onder andere gebruikt kunnen worden om leerprestaties op kennismeerkeuzetoetsen te stimuleren. Studenten ervaren deze assessmentmethode als minder prettig, met name door de beperkte mate van eigen inbreng die zij hierop hebben. De conceptuele kennis die in deze toets centraal staat, hoeft niet noodzakelijk in meerkeuzevragen te worden getoetst. In een open vraagstelling zouden studenten wat meer eigen inbreng ervaren. Hierdoor zou de motivatie ook verhoogd kunnen worden wat weer kan leiden tot een betere leerprestatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent752076
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMotivatie en Leerprestaties bij Verschillende Assessmentmethoden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmotivatie; leerprestatie; assessmentmethoden; autonomie; competentie;
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record