Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKattenbelt, Dr. Chiel
dc.contributor.authorMeijer, E.J.
dc.date.accessioned2018-02-05T18:01:20Z
dc.date.available2018-02-05T18:01:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28551
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt de samenkomst van televisie en internet geanalyseerd bij de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Door digitalisering gaat internet een steeds belangrijkere rol spelen in het beleid van televisiebedrijven. Aan de hand van twee beleidsstukken zal ik bekijken hoe internet wordt meegenomen in de beleidsplannen van de NPO. De NPO is een overkoepelend orgaan waar de erkende omroepen onder werken. Deze twee partijen zitten niet altijd op een lijn. Eens per vijf jaar publiceert de NPO-organisatie een concessiebeleidsplan met daarin haar toekomstvisie en plannen. De omroepen hebben fel kritiek geuit op de conceptversie van het concessiebeleidsplan 2016 – 2020. De omroepen maken zich zorgen over de vergaande centralisatie van de NPO, en waren het niet eens over het online beleid. De NPO nam kennis van deze kritiek en verwerkte deze in haar definitieve concessiebeleidsplan 2016 – 2020. Zowel het beleidsplan van de omroepen als die van de NPO zijn in dit eindwerkstuk onderzocht doormiddel van een tekstuele analyse. Beide beleidsplannen zijn geanalyseerd aan de hand van een aantal theoretische concepten, namelijk: remediatie, intermedialiteit en convergentie. Deze concepten vormen het theoretisch kader en de wetenschappelijke basis waarmee de beleidsstukken onderzocht worden. Uit de analyse blijkt dat zowel de omroepen als de NPO de rol van het internet in het huidige medialandschap serieus nemen. De partijen zijn het eens over de grote lijnen van het online beleid, maar meningen verschillen vaak over de uitwerking hiervan. De omroepen zijn vooruitstrevender dan de NPO. De NPO wil liever alle krachten bundelen binnen één herkenbare service en is terughoudend bij het aanbieden van content op distributiekanalen van derden. De omroepen proberen juist daar te zijn waar het publiek te vinden is, en willen daarom op zoveel mogelijk verschillende platformen en kanalen actief zijn. Over het algemeen proberen de omroepen en de NPO het internet in te zetten als aanvulling op het reguliere aanbod. De televisie treedt daarbij buiten haar eigen medium en zoekt online distributiekanalen op om zichzelf te verbeteren en het publiek te bereiken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent158114
dc.format.extent354973
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVervagende Grenzen Een onderzoek naar de samenkomst van televisie en internet bij de Nederlandse Publieke Omroep
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordspublieke omroepen; digitalisering; internet; remediatie; intermedialiteit; convergentie; crossmedialiteit
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record