dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rijt, B. van de | |
dc.contributor.author | Koek, A.J. | |
dc.contributor.author | Overbeek, M.R. | |
dc.date.accessioned | 2018-01-26T18:01:49Z | |
dc.date.available | 2018-01-26T18:01:49Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28477 | |
dc.description.abstract | Verschillende studies benadrukken de mogelijke relatie tussen technisch lezen en getalbegrip. Er is echter weinig bekend over de mogelijke relatie tussen de lees- en rekenvaardigheden en resultaten van gedane onderzoeken zijn verschillend. In dit onderzoek is de relatie tussen technisch lezen en getalbegrip onderzocht en de invloed van sekse hierop. Voor het beantwoorden van deze onderzoeksvraag zijn 69 kinderen uit groep 3 van twee verschillende reguliere basisscholen onderzocht. Er is gebruik gemaakt van twee verschillende testen.Voor het onderzoeken van getalbegrip is de Utrechtse Getalbegrip Toets Revised (UGT-R) gebruikt. Voor onderzoek naar technische lezen is de Cito drie-minuten-toets (DMT) gebruikt. Resultaten van de huidige studie tonen geen significante relatie tussen de UGT-R en DMT. De factor sekse beïnvloedt niet technisch lezen en getalbegrip. De analyses die in deze studie worden gebruikt zijn een Pearson correlatie, een enkele regressie en een onafhankelijke t-test. De conclusie is dat er geen verband gevonden is tussen technisch lezen en getalbegrip en dat sekse geen invloed hierop heeft. In diverse andere onderzoeken is de relatie tussen technisch lezen en getalbegrip wel aangetoond. Verder onderzoek naar de relatie wordt aanbevolen. Bij het ontwikkelen van interventies voor rekenproblemen is het belangrijk rekening te houden met de leesontwikkeling van kinderen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 361767 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Verband tussen technische lees- en rekenvaardigheid en de rol van sekse | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Technische leesvaardigheid; getalbegrip; UGT-R; DMT; sekse | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |