dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Aleva, L. | |
dc.contributor.advisor | Thomaes, S. | |
dc.contributor.author | Bakker, D. de | |
dc.date.accessioned | 2009-07-28T17:08:05Z | |
dc.date.available | 2009-07-28 | |
dc.date.available | 2009-07-28T17:08:05Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2839 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek werd gekeken of sociale netwerkgrootte bij kinderen van acht tot en met veertien jaar oud verklaard kan worden door agressie, populariteit, zelfwaardering en sekse. Voor huidig onderzoek werd de data van het eerste onderzoeksmoment van een groot landelijk pestonderzoek van het Dutch Consortium of Bullying (DCOB) gebruikt. Uitsluitend de data van de kinderen waarvan de sociale netwerkgrootte bekend was, werden meegenomen in het onderzoek. Dit resulteerde in een uiteindelijke onderzoekspopulatie van 837 kinderen afkomstig uit groep zes, zeven en acht van 17 verschillende basisscholen uit Nederland. Eerst zijn de verbanden tussen de vier verschillende variabelen onderling berekend, daarna zijn deze verbanden tevens berekend voor jongens en meisjes apart. Er werd een matige positieve samenhang gevonden tussen sociale netwerkgrootte en populariteit bij meisjes, een matige positieve samenhang tussen populariteit en zelfwaardering, een negatieve samenhang tussen populariteit en agressie en een matige negatieve samenhang tussen agressie en zelfwaardering. Uit de regressieanalyse bleek dat agressie, zelfwaardering, populariteit en sekse samen 3,4% van de variantie verklaren van sociale netwerkgrootte. Hoewel er wel een significant model werd gevonden, blijft er nog een groot deel van de variantie van sociale netwerkgrootte onverklaard. Er is verder onderzoek geïndiceerd om te kijken naar andere mogelijke variabelen die sociale netwerkgrootte kunnen verklaren, zoals bijvoorbeeld leeftijd, IQ en etnische achtergrond. Daarnaast is het mogelijk dat men meer en/of andere verbanden vindt wanneer er onderscheid wordt gemaakt in de variabelen. Nu is agressie bijvoorbeeld in zijn geheel meegenomen in de analyses, terwijl men ook een onderscheid kan maken in proactieve en reactieve agressie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 695075 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | In welke mate wordt sociale netwerkgrootte bij kinderen van acht tot veertien jaar verklaard door agressie, populariteit, zelfwaardering en sekse? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociale netwerkgrootte, agressie, zelfwaardering, populariteit, sekse | |
dc.subject.courseuu | Kinder- en jeugdpsychologie | |