Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSinger, Elly
dc.contributor.advisorHaan, Dorian de
dc.contributor.authorVerzijden, A.A.
dc.date.accessioned2009-07-28T17:01:13Z
dc.date.available2009-07-28
dc.date.available2009-07-28T17:01:13Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2830
dc.description.abstractDit onderzoek heeft als doel meer inzicht te geven over het sociale leven van jonge kinderen in kinderdagverblijven. Het betreft een studie onder 96 kinderen (twee en drie jaar oud) tijdens vrijspel, lunch en interviews. Vrienden blijken meer samen te spelen, vaker naast elkaar te zitten, vaker positief gedrag te vertonen, elkaar vaker te noemen in interviews en elkaar meer af te wijzen. Een ander resultaat is dat kinderen vaker een speelrelatie hebben wanneer ze ouder zijn en er geen verschillen zijn tussen jongens in het aantal speelrelaties dat ze hebben. Speelrelaties komen meer voor tussen kinderen van dezelfde sekse, zelfde leeftijd en tussen kinderen die elkaar vaker per week zien. Er is een negatieve correlatie gevonden tussen het aantal invalkrachten op de groep en het aantal speelrelaties wat in de groep voorkwam, geen correlatie is gevonden tussen de groepsgrootte en het aantal speelrelaties in de groep.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent206210 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVriendschap bij 2- en 3-jarige kinderen op kinderdagverblijven in Nederland
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPeer relations
dc.subject.keywordsfriendship
dc.subject.keywordsyoung children
dc.subject.keywordsplay
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record