Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDekker, R.
dc.contributor.authorBroeke, P. ten
dc.date.accessioned2018-01-12T18:01:32Z
dc.date.available2018-01-12T18:01:32Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28294
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op de lobbytactieken van belangenorganisaties die de status quo willen behouden. De theoretische verwachting bestaat dat organisaties die de status quo willen behouden, geen outside lobbytactieken gebruiken, om zo te voorkomen dat het onderwerp op de agenda komt (Schattschneider, 1960). Recent onderzoek heeft deze verwachting echter niet kunnen bevestigen (Binderkrantz & Krøyer , 2012). Organisaties die de status quo willen behouden, blijken wel gebruik te maken van outside lobbytactieken. Dit onderzoek begint met de aanname dat een focusing event in het betreffende beleidsveld mogelijk een verklaring kan bieden voor deze discrepantie. Voor elke casus zijn de uitingen van de betreffende organisatie in de nieuwsmedia, op de website en op de sociale media kanalen geanalyseerd. Het gaat om uitingen in de perioden van drie maanden voor en na het focusing event. Bovendien is bij elke organisatie een lobbyist geïnterviewd. Op basis van deze informatie is getracht een antwoord te formuleren op de deelvragen (1) in hoeverre en met welke lobbytactieken de organisatie voor het focusing event lobbyt, (2) in hoeverre en met welke lobbytactieken de organisatie na het focusing event lobbyt en (3) in hoeverre het focusing event van invloed was op de keuze voor de tactieken. De conclusie luidt dat het focusing event geen bepalende factor is voor de keuze van de lobbytactieken. Het focusing event verklaart niet dat belangenorganisaties die de status quo willen behouden outside lobbytactieken gebruiken. Uit het onderzoek kwamen wel andere mogelijke verklaringen voor het gebruik van outside lobbytactieken naar voren. Tegen de aanname in werden er voor het focusing event ook outside lobbytactieken gebruikt (Organisatie 1) en werden na het focusing event niet altijd ongeremd outside lobbytactieken gebruikt (Organisatie 2). Dit kan verklaard worden door het onderscheid te maken tussen de publieke agenda en de politieke agenda. Het doel van de onderzochte organisaties was inderdaad, zoals aangenomen, om zaken van de politieke agenda af te houden. Dit betekent echter niet altijd dat deze organisaties het onderwerp ook van de publieke agenda af willen houden. Outside lobbytactieken lijken er via de publieke agenda soms juist ook voor te kunnen zorgen dat een onderwerp van de politieke agenda af blijft. Verder bleek dat lobbytactieken soms überhaupt niet begrepen kunnen worden vanuit het doel om een onderwerp al dan niet op de agenda te krijgen. Tegen een belangenorganisatie kan ook aangekeken worden als een organisatie die als doel heeft om voort te blijven bestaan als organisatie, en derhalve aan de verwachtingen van de omgeving wil voldoen. Door op deze manier tegen een organisatie aan te kijken, kan begrepen worden dat outside lobbytactieken soms worden toegepast om aan de omgeving te laten zien dat een organisatie relevant is. Of het beleid hiermee daadwerkelijk beïnvloed wordt, lijkt dan minder relevant.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1785841
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFocus op lobby: een onderzoek naar de invloed van focusing events op de keuze voor lobbytactieken van belangenorganisatie die de status quo willen behouden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLobby, focusing event, lobbytactiek, status quo, inside lobby, outside lobby
dc.subject.courseuuBestuur en beleid


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record