Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlot, P.
dc.contributor.advisorWeijer-Bergsma, E. van de
dc.contributor.authorHeide, A.M. van der
dc.date.accessioned2017-12-15T18:01:27Z
dc.date.available2017-12-15T18:01:27Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28163
dc.description.abstractHet doel van het huidige onderzoek is om de werkzame elementen van interventies ter bevordering van jeugdparticipatie te onderscheiden. De visies van initiatiefnemers en betrokken beleidsmakers van de interventies Speaking Minds, Young Leaders en GenerationWhy zijn onderzocht. Deze drie interventies richten zich op het stimuleren van jeugdparticipatie van lager opgeleide jongeren bij beleidsvorming en maatschappelijke vraagstukken. Om de werkzame elementen in kaart te brengen, zijn dertien semigestructureerde interviews (n=13) afgenomen en is een documentanalyse uitgevoerd. Er is onderzocht wat de doelen van de drie interventies zijn, in hoeverre ze een bijdrage leveren aan het individuele, beleidsmatige en maatschappelijke niveau van participatie en in welke mate de deelnemende jongeren actief kunnen participeren. Uit de resultaten is gebleken dat jongeren beter in staat zijn om te participeren, wanneer ze zich bewust zijn van hun eigen kwaliteiten. Voor de doelgroep lager opgeleide jongeren is het van belang dat ze empowered worden. Zo wordt hun intrinsieke motivatie om te participeren geactiveerd. Het is noodzakelijk dat de jongeren eerst competenties op individueel niveau ontwikkelen, zodat ze in staat zijn om effectief te participeren op beleidsmatig of maatschappelijk niveau. Op het beleidsmatige niveau is het van belang dat er een cultuuromslag plaatsvindt binnen de gemeenten. Op deze manier ontstaat een gelijkwaardig contact tussen jongeren en beleidsmakers. Dit onderzoek toont aan dat een structurele rol voor jeugdparticipatie in de Nederlandse samenleving een haalbaar doel is, wanneer er voldoende aandacht is voor de persoonlijke ontwikkeling van lager opgeleide jongeren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent457184
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen Zoektocht naar een Structurele Rol voor Jeugdparticipatie in Nederland
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJeugdparticipatie; interventies; initiatiefnemer; beleidsmaker; lager opgeleide jongeren; empowerment
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record