dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Slot, P. | |
dc.contributor.author | Aufderheijde, C.R. | |
dc.date.accessioned | 2017-12-15T18:01:27Z | |
dc.date.available | 2017-12-15T18:01:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28162 | |
dc.description.abstract | Laagopgeleide jongeren en jongeren uit achterstandssituaties worden te weinig actief betrokken in lokale besluitvorming die hen aangaat. Beleidsmakers willen deze jongeren actief laten participeren, maar zijn op zoek naar de juiste inhoudelijke handvatten hiervoor.
Door middel van een documentanalyse en interviews met drie projectuitvoerders zijn de principes van de interventies Young Leaders, Speaking Minds en Generation Why onderzocht. Deze interventies stellen laagopgeleide jongeren en jongeren uit achterstandssituaties in staat om actief te participeren. Daarnaast is aan de hand van elf interviews en twee focusgroepen gekeken naar welke principes uit de interventies volgens deelnemende jongeren (n=18) bijdragen aan de ontwikkeling van hun persoonlijke capaciteiten om te kunnen participeren. Resultaten lieten zien dat de drie interventies principes bevatten die deelnemers in staat stellen om te participeren. Daarnaast beschikken de interventies over ondersteunende principes, die deelnemers voorbereiden om actief te kunnen participeren. Een gestructureerde interventie die is uitgevoerd in groepsverband en een jonge projectuitvoerder met een groot inlevingsvermogen en een niet-veroordelende houding zijn vooraanstaande ondersteunende principes. Deelnemers geven aan dat zowel ondersteunende principes als participatiemogelijkheden bijdragen aan de ontwikkeling van hun persoonlijke capaciteiten. Dit onderzoek toont aan dat laagopgeleide jongeren en jongeren uit achterstandssituaties actiever gaan participeren als er aandacht wordt besteed aan de ondersteuning van hun persoonlijke capaciteiten, dan wanneer slechts participatie activiteiten worden aangeboden aan de doelgroep. Het is daarom van belang om passende ondersteuning te bieden aan laagopgeleide jongeren en jongeren uit achterstandssituaties om actieve participatie succesvol te laten verlopen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 382769 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het ondersteunen en activeren van participatie bij laagopgeleide jongeren en jongeren uit achterstandssituaties: Een vergelijkend onderzoek naar principes uit drie jongerenparticipatie interventies. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Jongerenparticipatie; besluitvorming; laagopgeleide jongeren; jongeren uit achterstandssituaties; interventies; principes. | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |