Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStruiksma, M.E.
dc.contributor.authorVertegaal, A.
dc.date.accessioned2017-12-04T18:01:39Z
dc.date.available2017-12-04T18:01:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/28105
dc.description.abstractIn dit onderzoek is door middel van een emotionele Stroop test gekeken naar het effect van persoonsbeschrijvingen (complimenten, beledigingen, neutrale beschrijvingen) op de reactietijd van proefpersonen. Tijdens deze test moesten de participanten zo snel mogelijk de juiste kleur aan positieve, neutrale en negatieve persoonsbeschrijvingen koppelen. Ook is de invloed van persoonlijke relevantie op de reactietijd onderzocht. Dit is gedaan door participanten zowel persoonsbeschrijvingen met hun eigen naam als beschrijvingen met een andere naam voor te leggen. Eveneens is onderzoek gedaan naar de mate waarin extraversie een rol speelt. Dit is onderzocht aan de hand van een binnen-proefpersoon ontwerp (N=38). Ten eerste is gebleken dat participanten significant sneller reageerden op complimenten dan op neutrale persoonsbeschrijvingen en beledigingen. Ten tweede is er geen significant verschil gevonden tussen de reactietijd op zinnen met persoonlijke en zonder persoonlijke relevantie. Tot slot bleek er geen verschil te zijn tussen introverte en extraverte personen. De conclusie is dat positieve persoonsbeschrijvingen sneller verwerkt worden dan neutrale en negatieve persoonsbeschrijvingen. Persoonlijke relevantie en de mate van extraversie bleken hier geen invloed op te hebben. Deze resultaten zijn grotendeels in overeenstemming met eerdere bevindingen. Meer onderzoek naar de effecten van persoonlijke relevantie en extraversie is wenselijk, aangezien er op basis van dit onderzoek niet uitgesloten kan worden dat deze invloed hebben op de verwerking van positieve, neutrale en negatieve persoonsbeschrijvingen. Aangezien uit dit onderzoek is gebleken dat mensen sneller reageren op positieve stimuli, kunnen bedrijven positief taalgebruik in persuasieve berichten verwerken, om de overtuigingskracht van de boodschap te optimaliseren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent71600
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van extraversie op de verwerking van emotionele persoonsbeschrijvingen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record