Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKeij, B.M.
dc.contributor.authorKuiper, A.T. de
dc.date.accessioned2017-10-24T17:01:17Z
dc.date.available2017-10-24T17:01:17Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27932
dc.description.abstractDe verwerving van het grammaticaal geslacht en de manifestatie hiervan op het lidwoord in het Standaardnederlands is voor veel kinderen een lastige en langdurige opgave. Voor meertalige kinderen is de situatie nog complexer: bij de verwerving van het Standaardnederlands ontvangen zij een potentieel arme en wisselende input, waardoor de verwerving van de juiste lidwoordtoekenning achterloopt op die van hun eentalige leeftijdsgenoten. In een onderzoek van Keij et al. (2012) is geprobeerd om het productie- en kennisniveau van een- en meertalige kinderen in beeld te brengen betreffende de lidwoordtoekenning. Een derde taak, een begripstaak in de vorm van een fill the gap-taak, is niet meegenomen in Keij et al. (2012); dat wordt in deze studie gedaan. Daarnaast worden de reactietijdmetingen op de fill the gap-taak en de kennistaak meegenomen in de data-analyse. Uit de resultaten blijkt dat de fill the gap-taak op een aantal vlakken geen sterke gelijkenis vertoont met de kennis- of de productietaak uit Keij et al. (2012), en dat deze zelfs voor oudere, eentalige kinderen vrij moeilijk lijkt te zijn. Desondanks schetsen de reactietijdmetingen op de fill the gap-taak en de kennistaak wel een interessant beeld van het gemak waarmee een- en meertalige kinderen uit verschillende leeftijdscategorieën de lidwoordtoekenning kunnen toepassen. Geconcludeerd wordt dat de fill the gap-taak een opzichzelfstaande taak is, die – hoewel deze door de moeilijkheidsgraad misschien niet ideaal is om het begripsniveau te meten – in een vergelijking met andere taken wel een waardevolle toevoeging kan zijn aan onderzoek naar lidwoordtoekenning door taalverwervers.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent882107
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title'De nieuwe hemd zit lekker!' De verwerving van het Nederlandse lidwoordensysteem door een- en meertalige kinderen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstaalverwerving; tweedetaalverwerving; lidwoordtoekenning; grammaticaal geslacht; fill the gap-taak
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record