dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Horjus, B. | |
dc.contributor.advisor | Baerveldt, C. | |
dc.contributor.author | Boonstra, R.D. | |
dc.contributor.author | Kanis, L. | |
dc.date.accessioned | 2017-10-23T17:01:39Z | |
dc.date.available | 2017-10-23T17:01:39Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27916 | |
dc.description.abstract | De Gemeente Utrecht zet de Vreedzame methode in, door middel van mediatietraining, in de wijk. Dit om zo sociale verbondenheid en gemeenschapszin te bevorderen. Het verschil van de impact van de mediatietraining bij de ouder- en kindmediatoren bij het inzetten in de wijk is echter nog niet eerder onderzocht. Voor deze studie zijn vragenlijsten afgenomen onder oudermediatoren (n = 8), kind-wijkmediatoren (n = 73) en kind-schoolmediatoren (n = 58) binnen de Utrechtse wijken Overvecht en Kanaleneiland. Uit de kwalitatieve analyse bleek dat zowel de kind-schoolmediatoren en kind-wijkmediatoren als oudermediatoren veranderingen in de praktijk ervaarden door de mediatietraining. Veranderingen zijn een verhoogde participatie in de wijk, grotere betrokkenheid in de wijk en een toename in verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast bleek uit de kwantitatieve analyse dat kind-schoolmediatoren hun competentie aanzienlijk meer inzetten in de wijk, dan andere mediatoren. Mediatoren zetten hun vaardigheden meer in als ze een positieve sociale norm binnen de wijk ervaren. Een aanbeveling is dan ook om de Vreedzame Wijk binnen dezelfde wijken meer te promoten, beter te communiceren wat de doelstellingen en competenties zijn en daardoor het inzetten daarvan normaliseren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 264428 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Neem je er iets van mee?: Zetten oudermediatoren hun competenties rondom gemeenschapszin anders in dan kindmediatoren binnen De Vreedzame Wijk? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Vreedzame Wijk; Vreedzame School; mediatoren; mediatietraining; sociale verbondenheid; gemeenschapszin | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |