Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBadenoch, Alec
dc.contributor.authorGaastra, B.D.
dc.date.accessioned2017-10-05T17:01:05Z
dc.date.available2017-10-05T17:01:05Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27834
dc.description.abstractIn deze scriptie wordt er vanuit een genderperspectief gekeken naar een van de meest prominente films uit het foodfilmgenre; LE GRANDE BOUFFE (Marco Ferreri, 1973). In de inleiding wordt er beargumenteerd dat er in de geschiedenis een discours is ontstaan dat mannen en vrouwen instrueert om op een andere manier met voedsel en seksualiteit om te gaan. Deze dualistische pedagogie heeft heden ten dage nog steeds implicaties voor de machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen en werkt zodoende genderongelijkheid in de hand. Een analyse van LE GRANDE BOUFFE kan een dieper of hernieuwd inzicht bieden in deze dualistische pedagogie omdat voedsel en de interactie tussen mannen en vrouwen en hen onderling zo centraal staat in het narratief. In het theoretisch kader wordt de term ‘gender’ toegelicht en in een theoretisch perspectief geplaatst. Vervolgens wordt er geïllustreerd dat de semiotiek, ofwel ‘de tekenleer’, de theoretische en methodische handvaten biedt om de gendering van consumptie te onderzoeken omdat ‘gender’ als een signifier, ofwel teken, kan worden geanalyseerd. Daarna wordt er een koppeling gemaakt met de manier waarop voedsel in film als een signifier kan worden gelezen en op welke manier dit nieuwe interpretaties mogelijk maakt voor wetenschappers. Tot slot wordt er in ingegaan op de manier waarop culturele mythes vanuit de geschiedenis maatschappelijke normen en waarden rondom thema’s als gender hebben gekleurd en wordt er geïllustreerd dat signifiers als gender en consumptie systeem van gerelateerde tekens vormen. In de methode licht ik toe op welke manier ik een systeem van gerelateerde signifiers heb geïdentificeerd en hoe een denotatieve en connotatieve analyse van deze signifiers inzicht biedt in de manier waarop consumptie van voedsel en seksualiteit gegendered wordt in LE GRANDE BOUFFE. Vervolgens wordt de keuze voor het casusmateriaal toegelicht en wordt de ontwikkeling van het narratief in brede zin geschetst zodat de lezer de gekozen scenes in een breder perspectief kan plaatsen. In de analyse en de conclusie wordt er aan de hand van de gekozen scenes aangetoond dat de gendering van consumptie zich niet eenduidig laat karakteriseren. Er worden overeenkomsten met de culturele mythes uit het theoretische kader aangeduid, maar ook verschillen. De geconstateerde overeenkomsten en verschillen tonen aan dat de conservatieve machtsdynamiek die dit thema gekleurd heeft enerzijds nog springlevend was, maar anderzijds ook progressieve trekken vertoonde doordat Ferreri zijn karakters progressieve keuzes liet maken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent9716736
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleGendered Consumption In La Grande Bouffe
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGender, Semiotics, Foodfilms,
dc.subject.courseuuTaal- en cultuurstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record