Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKerssens, Niels
dc.contributor.advisorvan Romondt Vis, Pauline
dc.contributor.authorWellens, B.F.H.
dc.date.accessioned2017-10-03T17:01:12Z
dc.date.available2017-10-03T17:01:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27826
dc.description.abstractIn dit onderzoek staat de muziekstreamingdienst Spotify centraal. Door de technologische vooruitgang op het gebied van online sociale interactie, zoals de opkomst van sociale media, is er sprake van een verschuiving van group-based communities naar personal communities. Dit houdt in dat mensen online op basis van gemeenschappelijke interesses, zelf bepalen tot welke groep zij willen behoren (door middel van zelfexpressie), in plaats van de traditionele vastgestelde groepen (zoals gezinnen, kerkgemeenschappen en collegae). Eerder onderzoek naar Spotify en dit fenomeen, richt zich enkel op hoe de streamingsdienst gebruikt wordt en niet naar hoe de affordances van Spotify invloed hebben op met name de vorming van personal communities, terwijl dit wel van groot belang is (Baym, 2015). Door gebruik te maken van de discursive interface analysis (Stanfill, 2014), heb ik dit paper geschreven, als bijdrage aan de invulling van dit hiaat in de onderzoeksliteratuur. Specifiek is er gekeken naar de affordances van Spotify en of deze een discours creëren dat aanzet tot de vorming van personal communities. Na analyse van de functional, cognitive en sensory affordances, die centraal staan in de discursive interface analysis, blijkt inderdaad dat dit discours gecreëerd wordt op Spotify. De resultaten van dit onderzoek zijn echter wel tijdelijk en niet generaliseerbaar voor andere streamingdiensten. Dit omdat het platform zeer veranderlijk is (Marwick, 2013) en ik enkel de casus Spotify in mijn onderzoek heb meegenomen. Deelname aan personal communities is van invloed op het on- en offline dagelijks leven van de deelnemers (Lee & Lee, 2010), daarom is het belangrijk dat hier verder onderzoek naar uitgevoerd wordt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2877225
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleAdd me on Spotify!
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpotify, affordances, personal communities, zelfexpressie, discours, interface, streamingdienst
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record