Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwmans, M.
dc.contributor.advisorHagemeijer, R.
dc.contributor.authorWin, M.B. de
dc.date.accessioned2017-09-27T17:01:39Z
dc.date.available2017-09-27T17:01:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27797
dc.description.abstractEen portfoliomentor is cruciaal voor het reflectieve gebruik van portfolio’s door coassistenten (Driessen, Van Tartwijk, Overeem, Vermunt, & Van der Vleuten, 2005). Welke competenties portfoliomentoren moeten bezitten is echter onbekend (Dekker et al., 2009; Driessen, Van Tartwijk, Van der Vleuten, & Wass, 2007). Dit onderzoek geeft antwoord op de volgende onderzoeksvragen: (1) ‘Welke competenties, zoals afgeleid uit de literatuur, zetten portfoliomentoren van coassistenten in tijdens het mentorschap?’, en (2) ‘Hoe geven portfoliomentoren van coassistenten in de praktijk invulling aan deze competenties?’. Voor dit onderzoek is een conceptueel model opgesteld, aan de hand waarvan12 semi-gestructureerde interviews zijn gehouden met portfoliomentoren in een ziekenhuis in Zuidoost Brabant. De resultaten zijn geanalyseerd door middel van drie stappen van de grounded theory benadering: initial coding, focused coding en thematical coding. Het onderzoek heeft geresulteerd in een aangepast conceptueel model, waar vaardigheden en attitudes aan zijn toegevoegd. Daarnaast is in kaart gebracht welke kennis portfoliomentoren inzetten tijdens het mentorschap. Verschillen werden gevonden in de mate waarin portfoliomentoren proactief invulling geven aan de reeds beschreven competenties. Wat in dit onderzoek ook naar voren is gekomen, is dat portfoliomentoren op een aantal inhoudelijke aspecten van het mentorschap − waaronder: reflecteren, het definiëren van leerdoelen en het vergroten van zelfsturende vaardigheden − essentiële competenties te kort lijken te komen. Voor de toekomst is het dan ook relevant om te onderzoeken of er − met het oog op effectiviteit − voldoende overwegingen zijn om medisch specialisten in te zetten als portfoliomentoren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4052204
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNaar een competentieprofiel voor portfoliomentoren van coassistenten Een onderzoek naar de opvattingen van portfoliomentoren over hun competenties
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMentoring; portfolio; competency based education; competency profile; self-directed learning
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record