Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBrinke, S.S., ten
dc.contributor.authorBogert, D. van den
dc.contributor.authorWang, R.Y.C.
dc.date.accessioned2017-09-22T17:01:43Z
dc.date.available2017-09-22T17:01:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27739
dc.description.abstractChinese restaurants zijn sinds de jaren 50 te vinden in Nederland en de afhaal Chinees is sindsdien een bekend begrip geworden in Nederlandse gezinnen. Japanse restaurants deden een stuk later hun intrede, en in het laatste decennia zijn de all-you-can-eat sushi restaurants uit de grond geschoten. Toch is het wel bekend dat het eten in het gemiddelde Chinese afhaalrestaurant en all-you-can-eat sushi keten niet te vergelijken is met eten in China en Japan. Gerechten als foeyonghai en babipangang zijn misschien wel veel meer Nederlands dan dat ze Chinees zijn. En de california roll sushi is, zoals de naam eigenlijk al zegt, afkomstig uit de Verenigde Staten in plaats van uit Japan. Om zich te onderscheiden kiezen sommige andere restaurants ervoor authentieke gerechten te verkopen en zich ook als zodanig te presenteren aan het publiek. Vaak worden deze gerechten ook aangeboden voor de diaspora van de desbetreffende keuken, en bestaat het personeel uit leden van deze diaspora. Om zowel de keuken van het thuisland te presenteren en diaspora leden te trekken als Nederlandse klanten tevreden te stellen, moeten medewerkers en eigenaren een bepaalde balans vinden tussen het aanbieden van authentiek eten en gelokaliseerd eten. Op deze manier hangen de concepten authenticiteit, diaspora en globalisering/lokalisering samen op een complexe manier, waarbij een constante afweging moet worden gemaakt door horecamedewerkers over wat voor soort voedsel zij willen verkopen en wat voor soort klanten zij willen trekken, dit allemaal met het oog op het begrip authenticiteit. Hoe definiëren zij authentiek eten? Wat verstaan ze over gelokaliseerd eten en hoe denken zij daarover? Wat is exact deze balans tussen authenticiteit en lokalisering? Waarom voelen klanten zich aangetrokken tot authentieke restaurants? Wat verstaan klanten onder authentiek eten? Hoe wordt authenticiteit geuit in deze restaurants? Dit zijn vragen waar wij nieuwsgierig naar waren en we vervolgens hebben onderzocht voor deze scriptie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1502666
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEten zoals het thuis is - Voedsel en authenticiteit in Chinese en Japanse restaurants in Nederland
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvoedsel, authenticiteit, globalisering, lokalisering, diaspora
dc.subject.courseuuCulturele antropologie en ontwikkelingssociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record