Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOs-Medendorp, dr. H. van
dc.contributor.advisorSmits, dr. C.H.M.
dc.contributor.authorKleijer, E.F.W.
dc.date.accessioned2015-10-06T17:01:07Z
dc.date.available2015-10-06T17:01:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27700
dc.description.abstractEnglish abstract Title Older patients’ experiences with a clinical pathway for colorectal cancer: a qualitative study Background A way to deal with the complex management and interdisciplinary care of cancer is to develop clinical pathways (CPs). CPs are not specifically designed for older cancer patients with their own specific problems. Knowledge of their experiences can contribute to optimise CPs for older patients. Aim and Research Question Aim: To provide insight into how older CRC patients with colorectal cancer (CRC) experience a clinical pathway (CP). This evaluation can be used to adapt, if necessary, CPs to their specific wishes to improve quality of care and patient satisfaction. Research question: How do older CRC patients experience a CP? Method A qualitative research study was performed in two general Dutch hospitals. One-time semi-structured interviews were conducted with twelve patients. Data were analysed using the Qualitative Analysis Guide of Leuven. Results Six themes emerged as important in older patients’ experiences of a CP. Four themes (time, coordination and case management, communication and information) referred directly to components of a CP. Two others themes (relationship patient-professional and privacy) go beyond the CP. Procedural experiences could be distinguished from relational. Generally patients were satisfied about all themes. Negative experiences worked through in almost all other experiences. Conclusions Information, communication and relationship patient-professional are critical themes and appear to determine the degree of satisfaction. Relationship patient-professional is not a component of a CP but it is an experience that contributes with the other two themes to the experienced satisfaction. Recommendations Further studies are required to investigate experiences of younger patients and other cancer CPs. By developing a CP for older patients attention must be paid to relationship patient-professional and privacy beyond the components of a CP. Dutch Summary / Nederlandse samenvatting Titel Ervaringen van oudere patiënten met een klinisch zorgpad voor dikke darmkanker: een kwalitatieve studie Inleiding Klinisch zorgpaden kunnen dienen om de complexe multidisciplinaire oncologische zorg te organiseren. Zorgpaden zijn niet specifiek ontworpen voor oudere oncologische patiënten met hun specifieke problemen. Kennis over hun ervaringen kan bijdragen aan het optimaliseren van zorgpaden voor oudere patiënten. Doel en onderzoeksvraag Doel: Verkrijgen van inzicht in ervaringen van oudere patiënten met dikke darmkanker met een klinisch zorgpad. Deze ervaringen kunnen gebruikt worden om, indien noodzakelijk, zorgpaden aan te passen aan hun specifieke wensen ter verhoging van kwaliteit van zorg en patiënttevredenheid. Onderzoeksvraag: Hoe ervaren oudere patiënten met dikke darmkanker een klinisch zorgpad? Methode Algemeen kwalitatief onderzoek met een-op-een semigestructureerde interviews met twaalf patiënten in twee algemene Nederlandse ziekenhuizen. Data zijn geanalyseerd middels de Qualitative Analysis Guide of Leuven. Resultaten Zes thema’s waren belangrijk in de ervaringen van oudere patiënten met een klinisch zorgpad. Vier thema’s (tijd, coördinatie en casemanagement, communicatie en informatie) verwezen rechtstreeks na componenten van een klinisch zorgpad. Twee andere thema’s (relatie patiënt-professional en privacy) gaan verder dan deze componenten. Procedurele ervaringen konden worden onderscheiden van relationele. Over het algemeen waren patiënten tevreden over alle thema’s. Negatieve ervaringen werkten door in bijna alle andere ervaringen. Conclusie Informatie, communicatie en relatie patiënt-professional zijn cruciale thema’s en lijken de mate van tevredenheid te bepalen. Patiënt-professional relatie is geen component van een zorgpad maar is een ervaring die met de andere twee thema’s bijdraagt aan de ervaren tevredenheid. Aanbevelingen Verdere studies zijn nodig om de ervaringen van jongere patiënten en met andere oncologische zorgpaden te onderzoeken. Bij het ontwikkelen moet er voor oudere patiënten, naast de componenten van een klinisch zorgpad, aandacht zijn voor de relatie patiënt-professional en privacy.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent145399
dc.format.extent273050
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleOlder patients’ experiences with a clinical pathway for colorectal cancer: a qualitative study
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsClinical pathway; colorectal cancer; elderly; experiences Dikke darmkanker; ervaringen; klinisch zorgpad; ouderen
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record