Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSlof, B.
dc.contributor.advisorSchaaf, van der, M.
dc.contributor.authorSteenhuis, H.R.
dc.date.accessioned2017-09-20T17:02:07Z
dc.date.available2017-09-20T17:02:07Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27680
dc.description.abstractVernieuwing in het basisonderwijs verloopt traag of komt niet op gang. Structurele scholing van leraren is een middel om ontwikkeling te laten ontstaan. Leidinggevenden hebben een grote invloed op het leren van hun medewerkers. Zij organiseren professionaliseringsactiviteiten vanuit hun eigen referentiekader, gebaseerd op kennis en ervaring. In hoeverre correspondeert de perceptie op de professionalisering van leraren bij leidinggevenden (espoused theory) met de organisatie van professionaliseringsactiviteiten in hun organisatie (theory in use)? En welke belemmeringen ervaren leidinggevenden bij het organiseren van professionaliseringsactiviteiten? Hiervoor is gebruik gemaakt van de leer-actietheorie. Dit kwalitatieve onderzoek werd uitgevoerd door middel van semigestructureerde interviews met leidinggevenden binnen het basisonderwijs, met behulp van vignetten. Hierin waren drie perspectieven op professionalisering beschreven aan de hand van drie leertheorieën: behaviorisme, cognitivisme en constructivisme. De eerste conclusie van dit onderzoek is dat de keuze voor perspectieven niet eenduidig is en niet altijd overeenkomen met de organisatie van professionaliseringsactiviteiten. Ten tweede dat leidinggevenden de nadruk leggen op een sociale leeromgeving, de persoonlijke ontwikkeling van de leraar, en de centrale rol die de zij hierbij vervullen. Tot slot zijn enkele belemmerende factoren genoemd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent442281
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titlePerspectieven van Leidinggevenden op Professionalisering van Leraren en de Organisatie van Professionaliseringsactiviteiten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsprofessionalisering, leer-actietheorie, espoused theory, theory in use, rol leidinggevende, behaviorisme, cognitivisme, constructivisme, actioneel-persoonlijk, structureel-organisatorisch, belemmerende factoren
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record