Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, J.
dc.contributor.advisorSlof, B.
dc.contributor.authorKeulers, J.P.A.
dc.date.accessioned2017-09-20T17:01:52Z
dc.date.available2017-09-20T17:01:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27672
dc.description.abstractIn dit kwantitatief observatieonderzoek staat de interactie ten tijde van de samenwerking van basisschoolleerkrachten tijdens bouwvergaderingen centraal. Het doel was om de interactie te karakteriseren en om na te gaan of enkele karakteristieken van de interactie samenhangen met verbeteringen in de lespraktijk. Leerkrachten werden, verspreid over drie bouwvergaderingen, geobserveerd op De Regenboog en Paardenbloem (N=15) om de karakteristieken van de interactie te achterhalen. Naderhand vulden de leerkrachten een vragenlijst (vijf-punt Likertschaal) in om de verbeteringen in de lespraktijk te kunnen vaststellen. Uit de resultaten blijkt dat de interactie tijdens de bouwvergaderingen gemiddeld 32.4% inhoudelijk over het onderwijs gaat. Het merendeel van de interactie blijkt over administratieve zaken te gaan. Wanneer de leerkrachten inhoudelijk interacteren over het onderwijs halen zij voornamelijk het curriculum, de instructiemethode en strategieën als onderwerpen aan. Deze interactie over de inhoudelijke onderwerpen wordt slechts in 17.8% van de gevallen volgens de interactiestructuur van aanleiding, exploratie, integratie en oplossing vormgegeven. Dit zou een reden kunnen zijn waarom de leerkrachten na de bouwvergadering nauwelijks verbeteringen hebben doorgevoerd. Een van de discussiepunten betreft het enkel analyseren van formele interacties, terwijl informele interacties ook een belangrijke bron vormen om lesverbeteringen door te voeren (Rogers, 2014). Een vervolgonderzoek hiernaar is gewenst.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent860936
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKarakteristieken van de interactie tussen basisschoolleerkrachten in professionele leergemeenschappen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInteractie; leerkrachten; samenwerking; inhoud; structuur; professionele leergemeenschap; onderwerpen.
dc.subject.courseuuOnderwijswetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record