dc.description.abstract | The Kenyan government is worried about the high dropout rates and the declining retention and completion rates in primary education. Parental involvement seems to be an important factor to enhance the academic success of the child. Next to parents, also nonparental adults, such as grandparents, and siblings, can be involved in the education. In order of developmental organization Edukans, this study aimed at gaining insight into the vision and practices of parents and the community concerning their involvement in primary education of pupils in Kisumu County, Kenya. Additionally, this study aimed to contribute to the further development of the tool ‘Parental Involvement in Practice’. In-depth interviews were held among 15 parents and informal NPAs and 4 siblings, and were analysed qualitatively. The results show that parents, informal NPAs and siblings primarily want to be involved to ensure the child will have a bright future. Moreover, their involvement is mainly financially oriented.
In order to create a better climate for improving partnerships, it is recommended that Edukans incorporates a new good practice ‘connecting home and school culture’, and pays more attention in the tool to creating meeting places and social networks.
De Keniaanse overheid is bezorgd om het hoge aantal schooluitval en het dalende aantal leerlingen dat hun school afmaakt in het basisonderwijs. Ouderbetrokkenheid blijkt een belangrijke factor in het bevorderen van de academische prestaties van het kind. Naast de ouders, kunnen ook ‘nonparental adults’ [NPAs] zoals grootouders, maar ook broertjes en zusjes betrokken zijn bij het onderwijs van het kind. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Edukans met als doel inzicht te verkrijgen in de visie en praktijken van ouders en de gemeenschap omtrent hun betrokkenheid bij het basisonderwijs van leerlingen in Kisumu County, Kenia. Eveneens, was het doel van het onderzoek om bij te dragen aan het door ontwikkelen van de tool ‘Parental Involvement in Practice’. Diepte-interviews zijn gehouden met 15 ouders en informele NPAs en 4 broertjes en zusjes, welke vervolgens kwalitatief zijn geanalyseerd. De resultaten geven aan dat ouders, informele NPAs en broertjes en zusjes voornamelijk betrokken willen zijn om te zorgen van een goede toekomst van het kind. Bovendien is deze betrokkenheid voornamelijk financieel gericht.
Om het klimaat van partnerschappen beter vorm te geven, wordt Edukans aanbevolen om de nieuwe werkzame factor ‘het overeenstemmen van de school- en thuiscultuur’ op te nemen, maar daarnaast ook om meer aandacht te schenken aan het creëren van ontmoetingsplekken en ondersteunende sociale netwerken. | |