Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.
dc.contributor.authorRoozeboom, K.
dc.date.accessioned2017-09-12T17:02:09Z
dc.date.available2017-09-12T17:02:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27599
dc.description.abstractAchtergrond: Getalbegrip is noodzakelijk om te leren rekenen in de eerste groepen van de basisschool. Het is echter niet duidelijk welke vaardigheden ten grondslag liggen aan de mate van getalbegrip van kinderen. In deze studie wordt onderzoek gedaan naar de samenhang tussen getalbegrip en de constructen IQ en executieve functies. Daarnaast wordt gekeken in welke mate leeftijd invloed heeft op de relatie tussen IQ en executieve functies en getalbegrip. Methode: Aan deze studie namen 40 kinderen deel, welke onderwijs volgden in groep 4 t/m 6 van het basisonderwijs. Van hen waren 20 jongens en 20 meisjes. In twee sessies van een half uur is bij de participanten een Dutch Assesment Battery for Number Sense, een Child Number Sense Task, een performale IQ-test, twee subtests van de WISC-III-NL en verschillende tests om executieve functies te meten afgenomen. Middels een hiërarchische multipele regressie zijn de verschillende samenhangen onderzocht. Resultaten: Verbale intelligentie en shifting hingen significant samen met getalbegrip, wanneer er niet gecontroleerd werd voor leeftijd. Na controle voor leeftijd was er geen significante samenhang meer tussen zowel IQ en getalbegrip als executieve functies en getalbegrip. Tevens is er gevonden dat leeftijd en getalbegrip positief samenhangen. Conclusie: Op basis van deze resultaten mag er een voorzichtige conclusie getrokken worden dat leeftijd een grotere samenhang heeft met getalbegrip dan IQ en executieve functies. Er moet echter rekening gehouden worden met de beperkte grootte van de onderzoeksgroep. Er zal meer onderzoek gedaan moeten worden naar deze samenhang om sterkere conclusies te kunnen trekken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent317154
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleWat is de beste voorspeller van getalbegrip: Het IQ of de executieve functies?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsgetalbegrip, IQ, verbaal, performaal, executieve functies, inhibitie, shifting, updating
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record