Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorFriso-van den Bos, I.
dc.contributor.authorPapenborg, R.A.
dc.date.accessioned2017-09-11T17:02:18Z
dc.date.available2017-09-11T17:02:18Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27585
dc.description.abstractSchoolprestaties en het werkgeheugen kunnen negatief beïnvloed worden door visuele en auditieve afleiders. Daarnaast wordt het werkgeheugen gezien als een belangrijke voorspeller voor schoolprestaties, maar er is nog niet onderzocht wat de rol van de context hierin is. Onderzoek naar de ecologische validiteit van werkgeheugentaken is van belang voor de diagnostiek van leerstoornissen, aangezien het werkgeheugen vaak wordt meegenomen in het diagnostisch onderzoek. Daarom wordt in deze studie onderzocht of er een verschil is in prestaties tussen het werkgeheugen gemeten in de individuele versus de klassikale setting en in welke context de prestaties op werkgeheugentaken de beste voorspeller zijn voor schoolprestaties. Leerlingen (n = 108) uit groep 5 tot en met groep 7 van vijf basisscholen in Nederland hebben deelgenomen aan dit onderzoek. Werkgeheugen werd gemeten door middel van het Apen- (verbaal werkgeheugen) en Leeuwenspel (visueel-ruimtelijk werkgeheugen). Schoolprestaties werden gemeten middels de Cito-toetsen Rekenen-Wiskunde, Begrijpend lezen, Spelling en Drie-Minuten-Toets. Uit de gepaarde t-toets bleek dat leerlingen in de individuele setting significant hogere werkgeheugenprestaties hadden. Regressieanalyses, in het kader van de dominantieanalyses, toonden aan dat werkgeheugen gemeten in de individuele en klassikale setting significante voorspellers waren voor zowel taal als rekenen. De dominantieanalyses lieten zien dat het werkgeheugen gemeten in de klassikale setting bij zowel taal als rekenen geheel dominant is ten opzichte van het werkgeheugen gemeten in de individuele setting. Dit betekent dat het werkgeheugen gemeten in de klassikale setting de beste voorspeller is voor schoolprestaties, wat nieuwe inzichten geeft voor de diagnostiek van leerstoornissen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent335672
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Ecologische Validiteit van Werkgeheugentaken: Klassikale afname als Beste Voorspeller voor Schoolprestaties
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsWerkgeheugen; ecologische validiteit; schoolprestaties; context
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record