Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRietbergen, T. van
dc.contributor.authorBaas, R.J.
dc.date.accessioned2017-09-11T17:01:47Z
dc.date.available2017-09-11T17:01:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27558
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op het ontbrekende stuk kennis tussen de mobiliteitsproblemen die spelen op lokaal stedelijk niveau en de effecten van een fietsdeelsysteem. Door zeven internationale steden door middel van deskresearch te onderzoeken op de effecten van een fietsdeelsysteem, is onderzocht of een fietsdeelsysteem effectief is in het oplossen van verscheidene lokale stedelijke mobiliteitsproblemen. Vervolgens zijn mobiliteitsambtenaren van vijf Nederlandse steden geïnterviewd om te achterhalen wat de rol is van een fietsdeelsysteem binnen hun stad. Uit het onderzoek naar de effecten van de buitenlandse fietsdeelsystemen blijkt dat een fietsdeelsysteem vooral reizigers aantrekt die de reis voorheen te voet of met het openbaar vervoer hadden gemaakt. Een fietsdeelsysteem is daarmee bij uitstek geschikt om de druk op het lokale openbaar vervoer te verlichten. Het percentage reizigers dat de deelfietsreis anders per auto had afgelegd is met gemiddeld 11 procent beperkt te noemen. In Nederland zien de beleidsambtenaren hierin wel een rol voor een fietsdeelsysteem, specifiek in combinatie met een P&R-locatie. Door het geringe percentage fietsdeelreizigers wat voorheen de reis per auto had afgelegd is het effect van een fietsdeelsysteem op een verbetering van de luchtkwaliteit gering. Hoewel Nederlandse steden een rol zien voor een fietsdeelsysteem in het verlichten van de fietsparkeerdruk, is het gemeten effect hierop gering. De gevonden hoge rotatie geeft wel aan dat een deelfiets effectief met de ruimte omgaat en vaak in roulatie is. Een opvallend effect van een fietsdeelsysteem is het positief beïnvloeden van het fietsgebruik. Een aantal buitenlandse steden laat, in combinatie met andere maatregelen, sterke groei zien in het totale percentage fietsreizen. Een rol die naar voren komt bij de Nederlandse steden is het bijdragen van een fietsdeelsysteem bij bereikbaarheidsproblemen rondom wegwerkzaamheden. Het onderzoek in de Nederlandse steden laat zien dat een fietsdeelsysteem in de stedelijke Nederlandse context andere rollen vervult dan in het buitenland. Ook tussen de Nederlandse steden zijn er verschillende rollen voor een fietsdeelsysteem. Recente ontwikkelingen als het middels GPS aangeven van een haal- en dropzone, maken het mogelijk dat een systeem kan voldoen aan de verschillende gewenste rollen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1561029
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFietsdelen in Nederland: Een onderzoek naar de rol van een fietsdeelsysteem in de Nederlandse stedelijke context
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFietsdelen; Deelfiets; Effect; Rol
dc.subject.courseuuEconomische geografie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record