Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, Jacqueline
dc.contributor.authorRomijn, S.
dc.date.accessioned2017-09-08T17:02:05Z
dc.date.available2017-09-08T17:02:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27514
dc.description.abstractLeesbevorderaars willen jongeren stimuleren om meer te lezen. Het vrij lezen neemt af en het gebruik van digitale apparaten als smartphones, tablets en computers neemt toe. De affiniteit van jongeren met digitale apparaten kan de oplossing zijn voor leesbevorderaars: zij kunnen lezen proberen te bevorderen via digitale apparaten. Voorwaarde is dat de leesbeleving van digitaal lezen niet mag onderdoen voor de leesbeleving die wordt opgedaan tijdens het lezen van een papieren boek. Verschillende onderzoeken tonen aan dat de voorkeur uitgaat naar een papieren tekstdrager, al kan een digitale tekstdrager voor zwakke of minder gemotiveerde lezers een voordeel zijn. Bij deze onderzoeken is er echter geen rekening gehouden met de tabletervaring van de lezers: heeft deze invloed op het lezen via de iPad? Daarom is dit getoetst middels een experiment op een middelbare school waar drie groepen iPad-gebruikers (ervaren, beginnend en onervaren) een tekst moesten lezen op de iPad en daaropvolgend vragen moesten beantwoorden. De verdeling van de leerlingen in drie groepen is gebaseerd op de tabletervaring die zij hebben opgedaan in het middelbaar onderwijs. De vragenlijst mat de constructen leeservaring, leesproces en gebruiksvriendelijkheid. Hierbij moet worden opgemerkt dat de groep onervaren iPad-gebruikers tijdens het experiment geen gebruik heeft gemaakt van een iPad en er voorzichtig met de uitslag moet worden omgegaan. Uit de resultaten blijkt dat er op het construct gebruikerservaring een klein verschil is in score en verder is er geen verschil tussen de drie groepen op deze deelconstructen. Ervaring in het omgaan met een tablet heeft geen invloed op de beleving van het lezen via een tablet van de middelbare scholieren. De vraag of de leesbevorderaars digitale tekstdragers kunnen gebruiken om jongeren aan het lezen te krijgen, kan op basis van dit onderzoek niet duidelijk worden beantwoord.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent645126
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe leesbelevenissen op een iPad - Een empirisch onderzoek naar de invloed van tabletervaring op de leesbeleving
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDigitaal onderwijs, leesbevordering, digitaliteit
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record