Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBesamusca, Emmeline
dc.contributor.advisorten Thije, Jan
dc.contributor.authorWołoszyn, P.A.
dc.date.accessioned2017-09-06T17:02:04Z
dc.date.available2017-09-06T17:02:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27409
dc.description.abstractDit onderzoek had als doelstelling het beeld van Poolse migranten in kaart te brengen op basis van Nederlandse artikelen die rondom twee gebeurtenissen verschenen: de toetreding van Polen tot de Schengenruimte in 2007 en de lancering van het PVV-meldpunt in 2012. De artikelen zijn geanalyseerd op basis van theorieën over beelden en beeldvorming (Leerssen 2007, 2015, Beller 2007), nationale identiteit (Anderson 2006, Leerssen 2015) en tweedeling van de begrippen land en volk (Leerssen 2015, Ten Thije 2001). In navolging van El Farissi (2008), Langelaar (2009) en Boruta (2015) is de analyse op basis van de functionele pragmatiek van Ehlich en Rehbein (1986, 1993) gedaan. Het corpus voor dit onderzoek is gevormd door artikelen uit vijf Nederlandse landelijke dagbladen: de Telegraaf, het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw. De analyse van de persberichten is gebaseerd op de methode die El Farissi (2008) toepaste en die verder door Boruta (2015) en Hooiveld (2016) is ontwikkeld. Er zijn grammaticale categorieën ontworpen die een model voor de functioneel pragmatische analyse in dit onderzoek vormden. Volgens dit model is er in krantenartikelen gezocht naar eigenschapseenheden, dus uitingen die Polen, Pool(s) en Poolse X karakteriseren. Aan de hand van de gevonden eigenschapseenheden konden de kennisstructuren geïdentificeerd worden, die licht hebben geworpen op het beeld van Polen dat in Nederlandse artikelen geschetst wordt. Op basis van de artikelen uit 2007 en 2012 zijn de volgende kennisstructuren blootgelegd: alcoholistisch, arbeiders, goede mensen, hardwerkend, komend in grote aantallen, overlastgevend. In 2007 zijn daarbij nog kennisstructuren: concurrenten en uitgebuit achterhaald, in 2012 daarentegen: goedkoop, zielig, katholiek en opgeleid. De ontdekte kennisstructuren hebben aangetoond dat het beeld van Poolse migranten uit 2007 en 2012 in veel opzichten met elkaar overeenkomt maar dat het ook uit tegenstrijdigheden bestaat. In beide periodes komen Polen vaak als overlastgevend naar voren, maar ze worden tegelijkertijd ook als aardige mensen, hardwerkende arbeiders of uitgebuite werknemers voorgesteld. Ook kan het beeld van Polen in zekere mate met de omstandigheden verbonden worden. In 2007, in het kader van hun massale migratie naar Nederland, werd er vaker dan in 2012 over toestroom en grote groepen Polen gesproken. In 2012 daarentegen, door de lancering van het PVV-meldpunt, verscheen het aspect van medelijden ten opzichte van Polen, dat eerder niet duidelijk zichtbaar was. Op basis van dit onderzoek kan er geconcludeerd worden dat het beeld van een land en het beeld van een volk dat in het krantendiscours naar voren komt, moeilijk te onderscheiden is. Zowel het beeld van het land, het beeld van mensen als ook het archetypische beeld van Polen lijken in zekere mate in het krantendiscours in elkaars verlengde te liggen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1482099
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title"Polen zijn ook maar mensen". Een onderzoek naar het beeld van Polen in Nederlandse krantenartikelen rondom de toetreding van Polen tot de Schengenruimte in 2007 en de lancering van het PVV-meldpunt in 2012.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuInterculturele communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record