dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Unlusoy, A. | |
dc.contributor.advisor | Haan, M. de | |
dc.contributor.advisor | Baar, P. | |
dc.contributor.author | Lut, M. | |
dc.date.accessioned | 2017-09-05T17:05:14Z | |
dc.date.available | 2017-09-05T17:05:14Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27384 | |
dc.description.abstract | In contrast to citizenship, digital citizenship is not part of the curriculum in secondary schools in the Netherlands. This is a missed opportunity for many reasons. This study focuses on the potential contribution digital citizenship education has in preventing polarisation and radicalisation. The aim of this study was to gain insight into the conditions to implement digital citizenship at ‘vmbo-schools’ in Utrecht to prevent polarisation and radicalisation. In this qualitative research, semi structured interviews were conducted among eight professionals with expertise on digital citizenship, polarisation and/or radicalisation. Results of the study show that professionals are still seeking a common meaning of digital citizenship; looking for forms of collaboration in digital citizenship and are working on the design of digital citizenship programs. For the optimal development of policy and design of the digital citizenship program at ‘vmbo-schools’ in Utrecht a community-approach of digital citizenship is recommended. This study can contribute to removing experienced bottlenecks, for example through providing knowledge and expertise of educationalists to professionals.
Scholen in het voortgezet onderwijs in Nederland zijn verplicht burgerschap aan te bieden, in tegenstelling tot digitaal burgerschap. Dit is om verschillende redenen een gemiste kans; in huidig onderzoek ligt de focus op het mogelijk inzetten van digitaal burgerschap voor de preventie van polarisatie en radicalisering. Het doel van dit onderzoek was inzicht te krijgen in de voorwaarden om digitaal burgerschap te implementeren op vmbo-scholen in Utrecht en zodoende polarisatie en radicalisering te voorkomen. In dit kwalitatieve onderzoek zijn semigestructureerde interviews afgenomen bij acht professionals met expertise in digitaal burgerschap, polarisatie en/of radicalisering. Onderzoeksresultaten laten zien dat professionals nog zoekende zijn naar de betekenis van digitaal burgerschap; de rolverdeling in digitaal burgerschap; en de vormgeving van digitaal burgerschap. Voor de optimale ontwikkeling van beleid en ontwerp van digitaal burgerschap op vmbo-scholen in Utrecht, wordt in huidig onderzoek een community-brede aanpak van digitaal burgerschap geadviseerd. Ook worden aanbevelingen gedaan om knelpunten weg te nemen welke de professionals ervaarden, bijvoorbeeld door deskundigheidsbevordering van opvoedprofessionals. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1003540 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Digitaal burgerschap op vmbo-scholen in Utrecht | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | digital citizenship; secondary school; implementation conditions; preventing polarisation and radicalisation;
digitaal burgerschap; voortgezet onderwijs; voorwaarden implementatie; preventie polarisatie en radicalisering | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |