Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTeunissen, H.
dc.contributor.advisorEndedijk, H.
dc.contributor.authorMeer, L.K.M. van der
dc.date.accessioned2017-09-05T17:05:13Z
dc.date.available2017-09-05T17:05:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27383
dc.description.abstractEnig kinderen blijken zich op verschillende gebieden anders te ontwikkelen dan kinderen met broertjes of zusjes (brusjes). Ook de sociale ontwikkeling, in het bijzonder bij jonge kinderen, verloopt verschillend bij enig kinderen en kinderen met brusjes. In het huidige onderzoek is bekeken in hoeverre enig kinderen, oudste kinderen niet-oudste kinderen in een brusjesgezin verschillen wat betreft hun sociale status in de klas. Eerder onderzoek heeft zich enkel gericht op oudere kinderen, terwijl in het huidige onderzoek gekeken is naar kleuters. Op 8 Nederlandse basisscholen is in 16 klassen onderzoek gedaan naar de sociale status van 284 kinderen in de kleuterleeftijd (M = 6.07 jaar SD = 0.61 jaar) met behulp van een digitale sociometrietaak, waarbij tevens aan de kleuters is gevraagd om hun gezinssamenstelling te beschrijven. Aan de hand van een t-test is gekeken naar het verschil in sociale status tussen enig kinderen en kinderen met brusjes. Daarnaast is een ANOVA uitgevoerd om de sociale status van enig kinderen, oudste kinderen en niet-oudste kinderen in een brusjesgezin met elkaar te vergelijken. Enig kinderen leken ten opzichte van kinderen met brusjes een marginale voorsprong te hebben wat betreft hun sociale status in de klas. Bij de vergelijking tussen de drie verschillende groepen kinderen werd echter geen significant verschil meer gevonden. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om een grotere steekproef te nemen en op een alternatieve wijze onderzoek te doen naar de gezinssamenstelling van het kind, om zo het verband tussen de sociale positie en de gezinssamenstelling nog inzichtelijker te maken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent172921
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe sociale positie van kleuters in de kleuterklas: Verschillen in de sociale positie van enig kinderen, oudste kinderen en niet-oudste kinderen in een gezin
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record