dc.description.abstract | Enig kinderen blijken zich op verschillende gebieden anders te ontwikkelen dan
kinderen met broertjes of zusjes (brusjes). Ook de sociale ontwikkeling, in het bijzonder bij
jonge kinderen, verloopt verschillend bij enig kinderen en kinderen met brusjes. In het
huidige onderzoek is bekeken in hoeverre enig kinderen, oudste kinderen niet-oudste kinderen
in een brusjesgezin verschillen wat betreft hun sociale status in de klas. Eerder onderzoek
heeft zich enkel gericht op oudere kinderen, terwijl in het huidige onderzoek gekeken is naar
kleuters. Op 8 Nederlandse basisscholen is in 16 klassen onderzoek gedaan naar de sociale
status van 284 kinderen in de kleuterleeftijd (M = 6.07 jaar SD = 0.61 jaar) met behulp van
een digitale sociometrietaak, waarbij tevens aan de kleuters is gevraagd om hun
gezinssamenstelling te beschrijven. Aan de hand van een t-test is gekeken naar het verschil in
sociale status tussen enig kinderen en kinderen met brusjes. Daarnaast is een ANOVA
uitgevoerd om de sociale status van enig kinderen, oudste kinderen en niet-oudste kinderen in
een brusjesgezin met elkaar te vergelijken. Enig kinderen leken ten opzichte van kinderen met
brusjes een marginale voorsprong te hebben wat betreft hun sociale status in de klas. Bij de
vergelijking tussen de drie verschillende groepen kinderen werd echter geen significant
verschil meer gevonden. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om een grotere steekproef
te nemen en op een alternatieve wijze onderzoek te doen naar de gezinssamenstelling van het
kind, om zo het verband tussen de sociale positie en de gezinssamenstelling nog inzichtelijker
te maken. | |