Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOs - Medendorp, H.van
dc.contributor.authorZuylen, M.T.A.J. van
dc.date.accessioned2015-10-06T17:00:49Z
dc.date.available2015-10-06T17:00:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/27345
dc.description.abstractEnglish abstract Background: Acne is a common skin condition among adolescents. The Skin house, a Dutch online dermatological patient portal, aims to improve patient care by supporting exchange of effective treatment between professionals and patients through the development of self-management programs. Rationale: Many adolescents are not aware of effective available acne treatment. Attending the expressed needs of adolescents may positively attribute to developed interventions. Aim and research questions: Experienced problems, educational- and supportive needs and website preferences of young adolescents with acne were researched. These results might attribute to the further development of an online self-management program on the Skin House to reach better health outcomes. Methods: A mixed-methods study according to an explanatory sequential design was performed. Dutch adolescents with acne, aged 16 – 25 years, recruited at educational-and health organisations and via social media were invited to complete an anonymous digital survey. The survey consisted of the Cardiff Acne Disability Index, the Patient Need Questionnaire and two self-constructed questions on educational and supportive needs. Participants were additionally asked to take part in an online focus group. Analyses: Quantitative data were analyzed using IBM, SPSS® version 20. Qualitative data were analyzed on key aspects of used topics. Results: 69 adolescents with mild acne filled out the survey, five participated in the focus group. Adolescents expressed educational needs on knowledge about skin care and products, etiology, influencing factors on acne and professional treatment options. They positively rated the development of a website about acne with relevant and accurate information, easily accessible, and attractively displayed. Conclusion: Most important needs were derived from adolescent’s experienced physical impairments resulting in a need for support on acne-specific reliable information. Professional and online support by a self–management tool on a website were positively rated. Recommendations: Attention should be paid to the reliability and trustworthiness of a website. Dutch summary Inleiding:. Acne is een veel voorkomende huidaandoening onder adolescenten. Het Huidhuis, een Nederlands patiënten portaal voor huidaandoeningen, wil patiëntenzorg verbeteren door het uitwisselen van effectieve behandelplannen tussen professionals en patiënten door het ontwikkelen van zelfmanagement programma’s. Achtergrond: Veel jongeren zijn niet op de hoogte van bestaande behandelplannen voor acne. Rekening houden met de behoeften van adolescenten kan positief bijdragen aan de ontwikkeling van interventies. Onderzoeksvragen en doel: De ervaren problemen, behoeften aan informatie en ondersteuning van jongeren met acne en voorkeuren voor het inrichten van een website zijn onderzocht. De resultaten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van een digitale zelfmanagement programma op het Huidhuis. Methode: Een gemengde methode studie werd uitgevoerd volgens een verklarende sequentieel ontwerp. Nederlandse jongeren met acne, tussen de 16 - 25 jaar, werden benaderd via onderwijs-en gezondheidsorganisaties en sociale media en uitgenodigd om een digitale enquête in te vullen. Vervolgens werd gevraagd om deel te nemen aan een online focusgroep. Analyse: Kwantitatieve gegevens van de enquête werden geanalyseerd met IBM, SPSS® versie 20. Kwalitatieve gegevens werden geordend op basis van de belangrijkste aspecten van de gebruikte thema’s in de focusgroep. Resultaten: 69 adolescenten, met milde acne, vulden de enquête in. Vijf namen deel aan de focusgroep. Adolescenten uitten behoeften aan kennis over huidverzorging, producten, etiologie, beïnvloedende factoren en opties voor professionele behandeling. Een website over acne met relevante en accurate informatie, makkelijk toegankelijk en helder weergegeven werd als nuttig beoordeeld. Conclusie: Geuite behoeften kwamen vooral voort uit lichamelijke beschadigingen. De adolescenten wilden graag ondersteuning bij het krijgen van specifieke informatie over acne. Ondersteuning via een zelfmanagement programma op een website en door professionals werden als nuttig beoordeeld. Aanbevelingen: Het is van belang om aandacht te besteden aan betrouwbaarheid en de geloofwaardigheid van de website.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent432325
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleAssessing the needs and experienced problems of adolescents with acne: a mixed-method study
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKeywords: acne, self-management, digital_portal, needs, website_preference Trefwoorden: acne, zelfmanagement, digital_portal, behoeften, website_voorkeuren
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record